נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: קובי ריכטר/TPS

פרופ' אשר כהן, ראש בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, מעריך שמפלגת הימין החדש היא השחקן המרכזי בכל סוגיית האיחודים בימין.

"הימין החדש בהתלבטות גדולה מאוד. לאיחוד מפלגות הימין אין מה להתלבט כי הם לא הולכים עם זהות. שחקן הציר של האיחודים הוא הימין החדש ושם צריכה להתקבל ההכרעה''.

בשיחה עם ערוץ 7 אומר פרופ' כהן: ''מבחינת הפופולריות, רואים בסקרים שבנט ושקד פופולריים. צריך לזכור שהימין החדש מגדיר את עצמו כמפלגה מעורבת לדתיים ולחילוניים. אז עולה השאלה אחרי איילת שקד היכן ימוקם החילוני הבא? זו שאלה שיכולה להבריח חילונים".

לדבריו גם באיחוד מפלגות הימין צריכים להעדיף אלקטורלית את בנט ושקד. "ברור שההעדפה הכי גדולה שלהם צריכה להיות הימין החדש. יש לימין החדש בסיס ולמרות שלא עברה את אחוז החסימה הוא נשאר איתה ולא התחרט. השאלה הגדולה בכל איחוד היא מה מבריח את מי ולאיזה כיוון".

הוא מציין כי המפלגות שנמצאות בעמדת פתיחה הכי פחות טובה הן אלו שבסקרים לא עוברות את אחוז החסימה. "מי שבמצב לא טוב הוא מי שנמצא מתחת לאחוז החסימה - לא רק בבחירות הקודמות אלא גם לפי הסקרים. לסקרים בשלב הנוכחי יש חשיבות, לא בגלל שהם מדוייקים או מעידים על מה שיהיה בבחירות, אלא בגלל המשא ומתן שמתקיימים לצורך האיחודים.

''אנחנו רואים שהימין החדש שומר על כוח של 4-5 מנדטים בסקרים כמו איחוד מפלגות הימין. מי שבבעיה כאן הן זהות ועוצמה יהודית שאף אחת מהן לא יכולה לעבור את אחוז החסימה לבדן".

"צריך להבין שאף מפלגה לא תוכל להגיע לבחירות כשהסקרים בשבוע האחרון נותנים לה חמישה מנדטים. הזיכרון של הציבור אמנם חלש, אבל לא לגבי דברים שקרו לאחרונה. 4-5 מנדטים זה על גבול אחוז החסימה וקמפיין הגוואלעד מובנה בתוך המערכת. אנשים לא יאמינו. מפלגות שיקחו את הסיכון יהיה קשה להן מאוד מול הבוחרים שלהן", הוא מזהיר.

לשאלה האם יש סיכוי שלמרות תמונת המצב כיום תהיה הכרעה בין הגושים עונה פרופ' כהן, "אנחנו רואים כבר שבועיים שלושה באופן מאוד ברור, שגם אם אף קול לא ילך לאיבוד, היכולת להגיע ל-61 בלי ליברמן לשמאל היא בלתי אפשרית בכלל. אין במדינת ישראל 61 מנדטים של שמאל עם הערבים".

''השאלה הגדולה היא אם הימין מסוגל להחזיר את הקולות האבודים ולהגיע ל-61 בלי ליברמן. זה מחייב מיצוי קולות, בלי שאף קול ילך לאיבוד. שהרי רוב ה-60 בלי ליברמן הגיע כשבחוץ יש מעל 200 אלף בוחרים. שוב, אין אפשרות להרכיב ממשלה בראשות כחול לבן אלא אם גורם ימני מצטרף אליהם. ליברמן לא יעזור להם, כי לא תהיה ממשלה לכחול לבן בלי גורם ימני שיצטרף. המקסימום שיכול להיות הוא ממשלת אחדות וכך זה נראה".

"יש עוד בעיה. נניח שאתה עושה איחוד בין הימין החדש לאיחוד מפלגות הימין והן עוברות את אחוז החסימה. הבעיה היא שאם נתניהו רואה מרווח ביטחון למפלגה מימינו, הוא ינסה לשכנע את הציבור שהמפלגה שלו צריכה להיות הכי גדולה. קשה להאמין איך מצליחים לשכנע את הציבור שהנשיא מטיל את התפקיד על ראש המפלגה הגדולה, כשאין לזה אחיזה במציאות.

''הליכוד שמבצע את הקמפיין הזה, היא היחידה שקיבלה להרכיב ממשלה כשהיא השנייה בגודלה, כי היו 61 ממליצים. נתניהו מאוד אוהב לעשות את 'קמפיין המפלגה הגדולה' והוא בכך גם יסכן את הגוש וזה מה שקרה בבחירות הקודמת. צריך לזכור שבבחירות הקודמות עם עוד 1,500 קולות היתה ממשלה בלי ליברמן", הוא מסכם.