סטודנט בחו"ל
סטודנט בחו"לצילום: Depositphotos

מאז ימי ״מחאת המילקי״, ישראלים רבים נוטים לחשוב כי גרמניה מדינה זולה מאוד, ושיוקר המחיה הרבה יותר אטרקטיבי מזה שבישראל. כמובן שהמציאות מעט יותר מורכבת ולכן התשובה לשאלה האם זול יותר בגרמניה מאשר בישראל לא יכולה להיענות ב-כן או לא, בעיקר בתחום הדיור.

תחום המגורים בגרמניה שונה מזה הישראלי בכמה נקודות עיקריות אשר משפיעות על כלל השוק. בניגוד לישראל, בה שיעור הבעלות של האזרחים על דירות המגורים שלהם גבוה מאוד, בגרמניה מאוד נפוץ ומקובל להשכיר דירות, ולמעשה שיעור השוכרים בגרמניה הוא מהגבוהים בעולם. המקור לתופעה הזו נעוץ בחוקי השכירות הגרמנים. המחוקק הגרמני מיטיב מאוד עם קהל השוכרים ומגן עליהם בצורה רחבה מאוד בפני בעלי הדירות.

חוקי ההגנה על שוכרים (Mietrecht) כוללים הגנות שונות, כגון: כל חוזה שכירות לטווח זמן של מעל שלושה חודשים אינו יכול להיות מוגבל בזמן. כלומר, החוזה בין השוכר למשכיר מתקיים ללא הגבלת זמן , עד שאחד הצדדים מודיע בכתב על רצונו לסיים את החוזה. החוזה ניתן לביטול בהודעה של מינימום שלושה חודשים מראש. הדבר מעניק לשוכרים תחושת ביטחון כי החוזה יתקיים כל עוד ירצו בכך ואין צורך בטקס חידוש החוזה המקובל בישראל בו בעל הדירה מעלה את המחיר כרצונו בכל שנה. למעשה, המחיר איננו ניתן לשינוי בתקופת החוזה, אלא במקרים חריגים, אך אלה כוללים הוצאות שונות ומשמעותיות לבעל הדירה. רוב בעלי הדירות נוטים שלא להעלות את שכר הדירה כלל, שכן בתי המשפט בגרמניה נוטים מאוד להגן על השוכרים בפני בעלי דירות. בשל כך אנשים מתגוררים לרוב באותה הדירה במשך עשרות שנים, ומשלמים שכר דירה מגוחך הנמוך מאד משכר הדירה הממוצע בשוק ושאינו משקף את עליות המחירים הגבוהות בשנים האחרונות.

בעלי הדירות בגרמניה אינם נוטים, על פי רוב, להיות מעורבים בניהול הדירה. הם בבחינת ״המשקיע״ בנכס, בעוד מי שבפועל מנהל את הדירה היא חברת ניהול. חברת הניהול הינה חברה מקצועית המנהלת עשרות, מאות ולעיתים אף אלפי דירות. בכדי לתקשר עם חברת הניהול יש צורך לשלוח מכתבים רשמיים על מנת לתת תוקף משפטי לפניות הדיירים.

עקב ההגנות הרבות על השוכרים, משכירים רבים חוששים להשכיר דירה ללא בדיקות מעמיקות על הדיירים המיועדים. הדבר כמובן יכול להקשות על סטודנטים זרים להשיג דירה שכורה, שכן בעלי דירות עלולים לחשוב שלזרים תהיה אפשרות להזיק לדירה ולברוח למדינת מוצאם. בגרמניה גם מקובל שבעת חתימה על חוזה עם סטודנטים המשכיר מקבל ערבויות מהורי הסטודנט, מה שאינו מתאפשר אצל סטודנטים ישראלים הלומדים בגרמניה.

כמה טיפים להשכרת דירה בטוחה בגרמניה

בנושאים חשובים – יש תמיד ליצור קשר עם בעל הדירה בכתב, אימיילים או טלפונים או כל הסכמה בעל פה לא תופסת בבית משפט ולכן ניתן להתעלם ממנה לחלוטין.

אגודות – ישנן אגודות דיירים המאפשרות בתשלום שנתי של כ-50 יורו להצטרף אליהם (משתנה בין אגודה לאגודה, לרוב מחיר סמלי), אגודות אלו מאפשרות לקבל ייעוץ חינם מעורך דין מומחה לתחום ה-mietrecht ולעתים הגנה משפטית מסוימת.

Anmeldung – אנמלדונג הוא רישום הדייר בעירייה. ללא אנמלדונג לא ניתן לנהל חיים בגרמניה מכיוון שכל דבר המותנה ברישום, כגון: פתיחת חשבון בנק, קניית סים קארד לטלפון ושירותים רבים אחרים, דורש אנמלדונג.

הרכב השכירות – הרכב השכירות בגרמניה מורכב מכמה תשלומים, התשלום העיקרי הינו התשלום ה״קר״ (Kalt) והוא התשלום שבעל בדירה מקבל. אליו מתווספים עלויות החימום – Heizungkosten ועלויות חברת ניהול הנכס Betribskosten. עלויות החימום ועלויות חברת ניהול הנכס ביחד נקראים לעתים Nebenkosten, ולרוב מסתכמים בתוספת של 15-25 אחוזים מעלויות ה-kalt. כל התשלומים יחד נקראים תשלום ״חם״ או Warm. לרוב תשלום ה-Warm כולל גם חשבון מים ולעתים גם חשמל, שהם תלויי שימוש. בסוף כל שנה קלנדרית מתבצעת התחשבנות כנגד השימוש ויידרש תשלום נוסף אם נעשה שימוש מעבר למה שחושב בתחילת השנה.

אורך רוח – נושא המגורים בגרמניה יכול להיות מייגע ומייאש. לעתים יותר מ-50 דיירים מתמודדים על כל דירה. כיוון שהביקוש גדול בהרבה מן ההיצע, מומלץ לקחת את הדברים בסבלנות ובפרופורציות הנכונות. אם ניתן להתפשר מעט בנושאים של מיקום הדירה ולשכור במקום פחות מבוקש, הדבר יכול להקל במעט על מציאת דירה.

למידע נוסף בנושא לימודים בגרמניה או לימודי רפואה בגרמניה, הקליקו כאן.