מחצבה פיראטית בשמורת הטבע נחל ערוגות
מחצבה פיראטית בשמורת הטבע נחל ערוגותצילום: הפורום לישראל ירוקה

ארגון 'הפורום לישראל ירוקה' שלח מכתב לשרים, סגני שרים וחברי כנסת בבקשה להסדיר את המחדל הביטחוני החמור הנובע מפרצת האבטחה במחצבות הפירטיות ביו"ש, המאפשרת החדרת חפצים לתוך תחומי הקו הירוק ללא כל בידוק.

במכתב, שנשלח בין היתר לשר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו), סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), וחברי כנסת נוספים ממפלגות הליכוד, כחול לבן, איחוד מפלגות הימין, ישראל ביתנו, כולנו ויהדות התורה, נכתב הסבר על עמותת 'הפורום לישראל ירוקה' ותיאור הניסויים שערכו לבדיקת המחדל.

"'הפורום לישראל ירוקה' הוקם בשנת 2011 ע"י בוגרי יחידות מיוחדות בצה"ל אשר נחשפו במהלך שירותם הצבאי למפגעי סביבה רבים ברחבי הארץ ולקושי של המדינה לטפל במפגעים הללו. במכתב צוין כי מנכ"ל הפורום הינו אח שכול של לוחם צה"ל שנפטר ממחלת הסרטן לאחר שצלל בקישון במהלך שירותו הצבאי", כותבים ב'פורום'.

תיאור המחדל נפתח בהסבר על המחצבות הפיראטיות ביו"ש. "עלה מידע מטריד כי מחצבות ביו"ש מעבירות מידי יום מאות משאיות משטחי B לתחומי הקו הירוק ללא כל בידוק, דבר המאפשר לכל דורש להבריח באמצעותן כל דבר שיחפוץ. החוק מחייב בדיקה של כל משאית בנוהל 'נאמן ביטחון', אדם המקובל על רשויות הביטחון שתפקידו לוודא כי על המשאיות מועמסים חומרי חציבה בלבד. כאשר אין בשטח 'נאמן ביטחון', החוק מחייב לבדוק את המשאיות בנוהל 'גב אל גב' בעת המעבר לתוך תחומי הקו הירוק".

במהלך פעילותם גילו אנשי 'הפורום' כי בפועל נהלים אלו לא נאכפים כלל, "מה שגרר פרצת אבטחה חמורה". בעקבות כך ביצעו אנשי הפורום מספר ניסויים של העברת חפצים מיו"ש לתוך תחומי הקו הירוק באמצעות משאיות אלו. הניסויים כללו, "הטמנת תיק כהה במכולה האחורית הריקה של המשאית, מעקב אחר המשאית, מעבר המשאית במחסום הכניסה לשטחי הקו הירוק ופריקת המשאית ביעד, כל זה ללא בידוק של המשאית ככתוב בחוק".

עוד צויין במכתב כי "בשום שלב, החל מהכניסה למחצבה ועד פריקת החומרים.. לא תועדה בדיקה של המשאית על ידי איש, דבר המהווה מחדל ביטחוני חמור המאפשר להבריח באמצעות משאיות אלו אמצעי לחימה, תחמושת, סמים ועוד לתוך שטחי הקו הירוק".

במכתב הוסברו הסיכונים הקיימים במצב הנוכחי. "לא מדובר על חור קטן ושולי ב'סכר' שתפקידו למנוע הכנסת חומרים אסורים לשטחי הקו הירוק, כי אם בפוטנציאל ל'צונאמי' של הברחות. סכנה זו אינה עניינה הפרטי של עמותת 'הפורום לישראל ירוקה' או של צד כזה או אחר בשדה הפוליטי. מדובר בהגנה על מדינת ישראל, תושביה וסידורי הביטחון שלה".

כותבי המכתב פונים לחברי הכנסת ומציינים, "אנו קוראים לכל חברי הכנסת לשלב כוחות ולתמוך בחקיקה שתסדיר את 'המערב הפרוע' שמתרחש מידי יום, ובכך נצליח למנוע היום את הפיגוע של מחר".

מנהל המחלקה המשפטית של הפורום לישראל ירוקה, עו"ד צור פלק, אמר "אנו סמוכים ובטוחים כי חברי הכנסת יסירו את הכפפה וישתפו איתנו פעולה לצורך מניעת המחדל הביטחוני החמור שנחשף על ידי העמותה. מדובר ב"חומר נפץ" מתקתק שעלול להתפוצץ לכולנו בפנים במידה ולא יינתן מענה לכשל הביטחוני".