היעד: אוטובוסים חשמליים עד 2025

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מאיץ את תהליך הכנסת האוטובוסים המונעים בחשמל לערים כולל הקמת תשתיות טעינה.

ערוץ 7 , י"ב בתמוז תשע"ט

אוטובוס
אוטובוס
צילום: ISTOCK

משרד התחבורה מקדם בהשקעה גדולה ובקצב מהיר את הכנסת האוטובוסים החשמליים במטרה להפחית את זיהום האוויר והרעש לנוסעים.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' קבע יעד לפיו בשנת 2025 כ-60% מהתחבורה העירונית תעבוד על חשמל.

בחברת מרכבים הורכב כבר האוטובוס הישראלי החשמלי הראשון על בסיס אב טיפוס סיני, ובמקביל גם בחברת הארגז פועלים לבניית אוטובוס חשמלי.

על פי התכנית החברות יקימו אוטובוסים חשמליים בהתבסס על טכנולוגיה סינית וירכיבו את האוטובוסים בישראל על בסיס שלדה סינית. המעבר לאוטובוסים חשמליים עתיד להפחית את זיהום האוויר, להוזיל את עלות הנסיעה וגם לחזק את התעשיות הישראליות ויתרום לצמיחה של המשק.

כחלק מההיערכות לעמידה ביעד שקבע השר במשרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית כבר מקימים תשתיות טעינה בעשרות חניונים ברחבי הארץ שאיפשרו שילוב של אלפי אוטובוסים חשמלים בערים בשנים הקרובות.

כיום כבר פעילים אוטובוסים חשמליים בחיפה, בתל אביב ובשרון, ובחודשים הקרובים צפויים להשתלב האוטובוסים החשמליים גם במערך התחבורה הציבורית בירושלים.

במסוף התחבורה החדש שהוקם בהר חוצבים הסתיימה בימים אלו הקמת מסוף הכולל כ-50 עמדות הטענה ובתוך כשנה וחצי תוקם תשתית נוספת לעוד כ-200 אוטובוסים.

האוטובוסים החשמליים דורשים תשתית הטענה כאשר זמן ההטענה של האוטובוס עומד על כחמש שעות. טווח הנסיעה כ-200 קילומטר ומשום כך הוא מתאים בשלב זה רק לנסיעות עירוניות.

צריכת האנרגיה של האוטובוסים החשמליים זולה משמעותית מאוטובוס המונע בדיזל, והפער יכול להגיע לכדי 50 אחוזים.

משרד התחבורה פועל בשותפות משרדים נוספים ובהם משרד ראש הממשלה, משרד התשתיות, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה לקידום פרוייקט הטמעת האוטובוסים החשמליים.

שר התחבורה סמוטריץ' אמר כי "משרד התחבורה צועד בצעדי ענק אל עתיד של תחבורה ציבורית ירוקה יותר, זולה יותר ויעילה יותר".