ועדת החינוך של הכנסת.ארכיון
ועדת החינוך של הכנסת.ארכיוןצילום: חזקי ברוך

ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (שני) בנושא הבעיות בפיקוח על מעונות היום, לאור מקרי התעללות בקטינים שנחשפו באחרונה.

אמיר מדינה, מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה והרווחה, הבטיח בישיבה, "נסיים את התקנת התקנות בחוק לקראת סוף אוקטובר".

כזכור, תקנות לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות 2018, שאמורות להיות מונחות עד 31 באוקטובר 2019, מיועדות לקבוע קריטריונים אחידים להפעלת מעונות יום לילדים עד גיל 3 ששוהים בהם שבעה פעוטות או יותר, ולהסדיר את הכללים לעניין הכשרת צוות המעון, מבנה המעון, כללי הבטיחות ועוד.

‏יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי הביע פסימיות. "אני ממש לא אופטימי. התקנות לא יהיו מוכנות גם בעוד שנה", אמר.

שרת הבינוי והשיכון ויו"ר הוועדה לזכויות הילד לשעבר, ח"כ יפעת שאשא ביטון, אמרה כי "לכל המצקצקים נגד חוק המצלמות: אם לא יהיו מצלמות לא היינו יכולים לעקור מהמערכת את המטפלת מראש העין ואת המטפלת של יסמין וינטה".

ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) טען כי "חטאנו ופשענו לילדינו. במשך 70 שנה התייחסו ממשלות ישראל לילדינו כסרח עודף שהועבר בין משרדים שונים. הדבר היקר ביותר לנו הופקר לבירוקרטיה וקרבות שליטה. הפקרנו התחום לפילנטרופים וקרנות ועיריות. האם נסכים להפקיד הביטחון בקרב תורמים? אבל את התינוקות שלנו שכחנו 70 שנה. אני מצפה שבשבוע הבא שר החינוך רפי פרץ יגיע לועדה ויציג בפנינו מתווה כיצד הוא לוקח למשרדו את הגיל הרך וכיצד הוא מוסיף תקנים לפיקוח על המעונות".

חברתו לסיעה, ח"כ קארין אלהרר, אמרה כי "זה לא סוד שהסיבה שחוק המעונות צלח, אחרי שנים שנאבקתי לקדם אותו והממשלה סרבה, היא מותה הטרגי והמיותר של יסמין וינטה ז"ל. גם כשהוא נכנס, התפשרנו לא מעט - בעיקר סביב הנושא של העברת המעונות למשרד החינוך. כמובן שרק בגלל אסון ראש העין וריח הבחירות, הממשלה הסכימה לבצע את המהלך הקריטי הזה".

"אין יום לאחרונה שאנחנו לא פותחים את הטלוויזיה ומגלים על פרשת התעללות חדשה ואין שום מחלוקת- אנחנו חייבים לעבוד כל יום במהלך הפגרה כדי שהחוק ייכנס לתוקף במועד. זו המחויבות שלנו כלפי הילדים שלנו והדרך היחידה לעצור את הטירוף", הוסיפה.