איך מגיעים למאה אחוזי זכאות לבגרות

שבעה מבתי הספר של רשת חינוך אחת הניבו תוצאה של מאה אחוזי זכאות לתעודת בגרות. מה מוביל לתוצאה שכזו?

שמעון כהן , י"ב בתמוז תשע"ט

 אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

יש תוצאות. רהט

נתוני הזכאות לבגרות מגלים כי שבעה מבתי הספר של רשת אמי"ת מציגים נתון של מאה אחוזי זכאות.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם סמנכ"ל הרשת, דני רהט המבהיר מיד בפתח דבריו כי הישגים לימודיים מושגים בעקבות תהליך עמוק ולא באמצעות שינון ולחץ לימודי, כפי שאולי נדמה היה עד לא מכבר.

"אנחנו משקיעים בפיתוח סקרנות, פיתוח כישורי חשיבה ועבודת צוות. העולם שאנחנו חיים בו מצריך כישורים חדשים ובית הספר צריך להתאים את עצמו ולספק לתלמידים את מה שהם צריכים וההישגים באים דרך זה. ככל שתפתח ילד סקרן שיודע ללמוד לבד מתוך אנרגיה חיובית ושכישורי החשיבה שלו מפותחים ההישגים יבואו".

לדבריו של רהט פיתוח כישורי החשיבה יאפשר לתלמיד להתמודד על הישגי מתמטיקה כמו כל תחום אחר שבו על התלמיד להכיר חומר ממוקד לבחינה כזו או אחרת, כאשר הוא יחליט שהוא מעוניין לעבור את הבגרות. "האתגר הגדול הוא פיתוח כישורי חשיבה, גם אם זה לא קל. אנחנו מגלים שזה מוכיח את עצמו ברגע האמת של הבחינה. בשעה הזו שלפני בחינה יש לו את כל המוטיבציה הנדרשת ואת הכישורים הנדרשים והוא מתמודד עם החומר ויודע".

ואיך מפתחים מורים שמסוגלים לפתח אצל התלמיד את כישורי הלמידה? "זה שינוי של תפיסת ההוראה והלמידה. המורה שלימד בדור הקודם לימד מתוך תפיסה שהוא יודע יותר וצריך ללמד, אבל כיום הידע נגיש ונדרשים כישורים אחרים, והמורה צריך להיות אחר. ההבנה היא שצריך לשנות את שיטת הלמידה וההוראה וזה הסיפור המרכזי שעליו אנחנו עובדים. זה בעיקר עבודה של מורים עם צוותי מחקר ופיתוח".

ומדבריו של רהט עולה שלא מדובר בסוד שאותו פיתחו ברשת אמי"ת לבדה. "העולם כולו יודע שצריך ללכת לכיוון הזה. כל המחקר והתפיסות החדשניות מבינות שמערכת החינוך צריכה להשתנות".

עם זאת לא לכולם קל לבצע את השינוי שעליו כולם מדברים. "מה שמייחד אותנו הוא שקיבלנו החלטה אסטרטגית ללכת לשם, ולכן אנחנו עובדים עם כל המורים שלנו ובתי הספר שלנו לכיוון הזה. אנחנו מגדירים את זה כמעבר מרשת של בתי ספר לרשת של קהילות חינוכיות לומדות. קהילה כזו נותנת חוויה לימודית אחרת, כזו שמצמיחה ומביאה ילדים להגיע ללימודים בשמחה מתוך הבנה שהם מגיעים למקום הזה כדי לצמוח ולהתפתח".

אפשר לדמות את זה אולי לילד בגן ילדים, למי שעובד על דוקטורט או לימודים במכינה או בישיבת הסדר, לבוא מתוך סקרנות ורצון לפתח אישיות וזהות וערכים ומתוך כך את כישורי החשיבה שלהם. את האנרגיות שלנו אנחנו משקיעים בעבודה עם המורים על שינוי בתפיסת ההוראה".