דמוניזציה לטיפול
דמוניזציה לטיפולצילום: גילי יערי, פלאש 90

לנוכח דבריו של הרב רפי פרץ שחוללו סערה אודות טיפולי ההמרה, שוחחנו עם ד"ר אליהו אקרמן, פסיכולוג חינוכי, על הטיפול, משמעותו והצלחותיו.

כבר בפתח הדברים קובע ד"ר אקרמן כי הביטוי 'טיפולי המרה' אינו אלא ניסיון לתייג את הטיפולים כמשהו שנכון להתרחק ממנו ולפסול אותו.

"את מושג 'טיפולי ההמרה' צריך למחוק מהלקסיקון. זה מונח מאוד דמגוגי שרוצה להטמיע קונוטציה של מניפולציה, טריקים התנהגותיים כדי לשנות זהות מינית של אדם", אומר אקרמן.

"זה דבר שהיה קיים גם בעבר והיו עושים דברים כאלה, אבל הקונוטציה של המרה היא המרה של דת ושינוי של בן האדם, זה נשמע רעי מאוד, אבל זו הדרך להפיל את הרב רפי פרץ, כי כששואלים על טיפולי המרה, מה שלא תגיד יעשו לך עליהום ויגידו לך שאתה חשוך וכו'".

"אנחנו לא עוסקים בזה. יש גמישות במיניות האדם, ויש גם מציאות של אנשים שחשים משיכה להט"בית, וכאשר מדובר ביהודי שרוצה להישאר בד' אמות של הלכה ולהינשא ולהיות אב למשפחה עם אבא אימא וילדים, זה הופך למשימה קשה מאוד. האם ניתן לטפל בזה לא במניפולציות ושרים אלא ברגישות מאוד גדולה? זה תהליך מאוד קשה שמי שרוצה להיות בו יכול, ואכן הנטייה המינית יכולה להשתנות מצד האדם".

מסביר אקרמן כי השינוי המדובר מתרחש באדם על ידי טיפול פסיכותרפי שבו האדם מתקרב אל מעמקי הנפש של עצמו, לומד להכיר בקונפליקטים של עצמו ולומד לנהל את הקונפליקטים הללו. אדם שחווה נטייה הומוסקסואלית ורוצה להישאר דתי זה מאוד קשה. איך מנהלים את זה? מטפלים כמו שמטפלים בכל תהליך טיפולי העוסק בקונפליקטים של האדם, ולא רק בנושא הזה".

"הוציאו את זה מכלל הלגיטימיות ואז 'מוציאים שדים' עם 'טיפולי המרה', 'מניפולציות' ומדברים על כך שזה לא עובד ושמי שיעשה את זה יתחתן ויבגוד ויתגרש או יתאבד ולכן לך אחרי נטיותיך הטבעיות ואת התורה תשים בצד", אומר אקרמן כשהוא מתאר את הדמוניזציה מגמתית שמתבצעת לאותם טיפולים נפשיים.

באשר לאורכו של הטיפול מבהיר אקרמן כי מדובר בתהליכים שאינם קצרים ויכולים להימשך חודשים ושנים, "אבל כשיש לאדם מוטיבציה והוא רוצה לעשות תהליך הדבר אפשרי וכל מה שיגידו כנגד זה הוא שקר שאפשר להציג אותו בכל מיני דרכים, אבל המחקר שלנו מוכיח שזה לא נכון".

עוד נשאל ד"ר אקרמן אם הטיפולים הללו מתאפיינים דווקא במרחב הדתי או שהם מוכרים בעולם הכללי. אקרמן משיב ומעיר כי מטבע הדברים "רוב מי שייכנס לתהליך כזה הם אורתודוקסים, גם בדתות אחרות, כי המוטיבציה להיכנס לתהליך לא פשוט צריכה לצוץ ממקום כלשהו של מתח ערכי". עוד הוא מציין כי "מי שמעז לחקור את הנושא הם דווקא בארגון הרופאים הקתוליים ומגיעים למסקנות מחקריות אמפיריות".

על התוצאה של טיפול שכזה אומר ד"ר אקרמן כי "יש מנעד שלם. יש מי שהנטייה תישאר אצלם אבל ממוזערת ונשלטת והוא מפתח יכולת ומשיכה טובה לחיי זוגיות טובים וחי אישות תקינים. יש כאלה שהנטיות הללו משתנות אצלם וגם זה קורה. באמצע יש עוד אפשרויות נוספות".