אמיר אוחנה
אמיר אוחנהצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים עו"ד אמיר אוחנה הודיע היום (שני) כי אישר לקיים מועד מיוחד נוסף לנבחני "דור הביניים" (חורף 17, קיץ 18, חורף 18) וזאת על רקע הפערים בינם לבין נבחנים משנים קודמות ונבחני קיץ 2019 בפרט.

הנתונים, שפורסמו אתמול ע"י לשכת עורכי הדין, מעידים על פער של 50% בשיעור המעבר של המבחן הנוכחי לבין שיעור המעבר של המבחן אשר התקיים בחורף 2018, שבו אחוזי המעבר עמדו על 36% בלבד, וזאת לעומת 54% כיום.

בנוסף, שר המשפטים הודיע כי יקים ועדה מייעצת שתבחן את הליך הבחינה וההסמכה.

השר אוחנה, שפעל בנושא עוד כח"כ וביתר שאת עם כניסתו לתפקיד שר המשפטים, הודיע על הצעדים בתיאום ובשיתוף לשכת עורכי הדין והעומד בראשה, עו"ד אבי חימי. מדובר בצעדים המשלימים האחד את השני ונותנים מענה לסוגית המתמחים הן בהיבט המיידי והן במבט צופה פני עתיד.

בטווח המיידי: קביעת מועד מיוחד נוסף

כאמור, השר אוחנה אישר מועד מיוחד נוסף לנבחנים אשר ניגשו למועדי בחינת ההסמכה של חורף 2017, קיץ 2018 וחורף 2018, אשר לא עמדו בה וקיבלו בבחינה ציון 59-50.

כזכור, מדובר על "דור הביניים" שנבחן במתכונת החדשה ואחוז המעבר בה היה נמוך בצורה קיצונית ביחס לשנים קודמות. בינואר 2019 אושר מועד מיוחד לאותה קבוצה והבחינה עצמה נערכה בסוף חודש אפריל.

לבחינה הנוספת, יהיו זכאים לגשת אותה קבוצת נבחנים, וכן מי שניגש למועד המיוחד הראשון ונכשל בו.

בימים הקרובים צפויה להתפרסם להערות הציבור התקנה שתאפשר את קיומה של הבחינה המיוחדת.

לטווח הארוך: הקמת ועדה מייעצת שתבחן את הליך ההסמכה לעריכת דין

לאחרונה, בוצעו מספר שינויים יסודיים במתכונת ההסמכה, אשר כללו בין היתר: תוספת שאלות מתחומי המשפטי המהותי, ביטול הבחינה בעל פה, ונוספה מטלת כתיבה משפטית.

ואולם, גם לאחר השינויים, עדיין נשמעו טענות בדבר דרישות הקבלה ללימודים, מבנה בחינות ההסמכה, תכנן ומרכיביהן. עוד נטען, כי מתכונת ההסמכה הנוכחית אינה מקנה את המיומנויות והכישורים הנדרשים לעיסוק במקצוע עריכת הדין, לשם ההגנה על ציבור בעלי הדין המקבל את שירותיו.

על רקע כל אלה, הודיע השר אוחנה על כוונתו להקים ועדה מייעצת שתבדוק באופן מקיף את הליך ההסמכה לעריכת דין, לרבות מתכונת בחינת ההסמכה.

שר המשפטים אוחנה אמר "לאחר עבודת מטה סדורה ומאומצת למול הגורמים הרלוונטים ולאור הפערים שנתגלו בין אחוזי המעבר בבחינות האחרונות לבין בחינות העבר, ובייחוד הנתונים המעודדים של הבחינה האחרונה שפורסמו אתמול, החלטתי לנקוט בשני צעדים מתבקשים וצודקים לתיקון כשלי עבר. מטרתי היא לתת הזדמנות הוגנת כעת, ובו בזמן לבחון לעומק את מתכונת הבחינה והליך ההסמכה כולו על מנת לשפר ולתקן ככל שנדרש לכך. אני מודה ליו"ר הלשכה, עו"ד אבי חימי, וליו"ר הוועדה הבוחנת, השופט שאול שוחט, על הדיאלוג וחלקם בתהליך".

יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי: "אני מברך על מתן האפשרות לבחינה הנוספת. יש בכך כדי להוות פתרון ראוי והוגן לנסיבות שנוצרו עבור מתמחי דור הביניים ואני מאחל בהצלחה לכל הנבחנים".