הקריה בתל אביב
הקריה בתל אביבצילום: Moshe Shai/Flash90

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה תביעה של חברת "אהוד מאיר שאיבות בע"מ" נגד משרד הביטחון בנוגע לפסילת זכייה במכרז בשל קיומה של חקירה פלילית נגד החברה.

טענות משרד הביטחון התקבלו תוך פסיקת הוצאות ושכר טרחה בסך 30,000 ₪ לטובת המדינה.

החברה ניגשה לשני מכרזים של משרד הביטחון לאחזקה מקיפה לשאיבת שפכים במחנות צה"ל לתקופה של 5 שנים בהיקף של 25 מיליון ₪ מבלי להביא בפני משרד הביטחון את העובדה כי קיימת חקירה פלילית בעניינה באותה עת.

לאחר שמשרד הביטחון הודיע לחברה כי זכתה במכרזים, הובא לידיעתו כי נגד החברה ומנהלה מתנהלת חקירה פלילית בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה בהיקף של מיליוני שקלים, עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות נוספות, בנוגע לעבודות שביצעה החברה עבור תאגיד המים של עיריית תל אביב וכי קיימת כוונה להגיש כתב אישום נגד החברה ומנהלה.

בשל האמור הודיע משרד הביטחון לחברה על ביטול זכייתה במכרז וביטול החוזה עימה. החברה הגישה תביעה כספית נגד משרד הביטחון לתשלום פיצויים מוסכמים בשל הפסקת העבודה.

בית המשפט דחה את התביעה תוך שקבע כי על פי תקנות חובת המכרזים אחת מאמות המידה העיקריות להכללת ספק ברשימת הספקים היא "אמינות" וכי חוזי מערכת הביטחון הם בעלי מאפיין מיוחד.

בית המשפט ציטט את עדותה בבית המשפט של אורנה רביב, יו"ר ועדת המכרזים של משרד הביטחון לפיהם "תקנות חובת המכרזים... מציבות את הספקים בחובה לעמוד בסטנדרטים של משרד הביטחון מעבר לסטנדרטים עבור משרדי ממשלה אחרים. הסטנדרטים האלה שהם מחמירים יותר, ההחמרה שבהם נובעת מתוקף העבודה במחנות צבאיים, ששמה קיימת רגישות יתרה לעבודות בסמיכות למתקנים רגישים ומסווגים, ולחשיפה למידע שהוא עלול להיות רגיש... בתוך מערכת הביטחון קיים לנו הרישום הנוסף והמחמיר בהקשר לאמינות".