בית משפט
בית משפטצילום: ISTOCK

כמעט חודשיים אחרי שהסתיימה לה עונת 2018/19 בליגת העל בכדורגל, כינס הבוקר (שלישי) השופט אמנון סטרשנוב, נשיא בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל, מסיבת עיתונאים בה סיכם את העונה בכל הקשור לפעילות בית הדין, העונשים שהופעלו, הטענות לאכיפה סלקטיבית וגם על העתיד לבוא.

את מסיבת העיתונאים פתח השופט סטרשנוב כשהשווה בין הכדורגל הישראלי לבין החברה הישראלית באמירה בוטה - "פני הכדורגל כפני החברה". השופט סטרשנוב אמר את הדברים בהתייחסות לגזענות במגרשים, זאת למרות שדו"ח התכנית 'בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים' של הקרן החדשה לישראל, הראה כי אירועי הגזענות נעלמו כלא היו.

לדברי השופט, "האלימות פחתה בשנה האחרונה, ולכן הענישה פחתה. לא ראינו סגירת מגרשים בעונה החולפת ואת זה אני זוקף לזכות הקבוצות ולענישה" - כשנראה כי זה מתעלם ממספר אירועי אלימות קשים שהתרחשו העונה ביציעי בני סכנין ומחוץ לאצטדיונה הביתי - לינץ' שביצעו אוהדי סכנין באוהדי בית"ר, שבירת כיסאות והשלכת חפצים מול הפועל חיפה, שבירת חלון באוטובוס השחקנים של מכבי חיפה וכן ניסיון תקיפת אלונה ברקת, הבעלים של הפועל באר שבע.

לטענת השופט סטרשנוב, נשיא בית הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל, לקבוצה אשר רוצה למגר את האלימות והגזענות מהמגרשים, ישנה אפשרות לתבוע בבית דין אזרחי וכך היא צריכה לעשות - "נושא האחריות השילוחית מאוד חשוב לי. שואלים מה הקבוצות יכולות לעשות מול האוהדים, ואני חושב שבשנים האחרונות הוכח שהקבוצות מטפלות ומגישות תביעות".

כבוד השופט נתן דוגמאות ממכבי חיפה ובית"ר ירושלים שמנסות לחנך את אוהדיהן בכדי למגר את האלימות והגזענות ומצליחות בכך, אך לא התייחס לקבוצות שלא עושות כל שלאל ידן כדי להביא למיגור ביזוי זכרון השואה, אלימות וגזענות.

"קבוצות יכולות לתבוע גם את המשטרה אם הן מרגישות שלא נעשתה עבודה", אמר השופט סטרשנוב.

ביקורת רבה נשמעה העונה כלפי בית הדין של ההתאחדות לכדורגל בכל הקשור להמתקת עונשים של קבוצות מסויימות, לאכיפה סלקטיבית לכאורה ולהרגשה כי ישנם הבדלי דין בין קבוצות שונות. על כך אמר סטרשנוב, "לעניין אחוז הזיכויים הנמוך של הקבוצות, התקנון אומר שדו"ח השופט במשחק הוא ראיה מכרעת. בתי הסוהר מלאים באנשים שבטוחים שהם חפים מפשע. אני מסכים שאין צדק מוחלט בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל, כמו שאין צדק מוחלט בבתי דין אחרים".