תביעה נגד משרד החינוך
תביעה נגד משרד החינוךצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עתירה הוגשה היום נגד משרד החינוך בטענה שזה אינו מתקצב באופן שוויוני את הכנת בנות הציונות הדתית לגיוס לצה"ל לעומת הכנתן לשירות הלאומי.

מגיש העתירה הוא עורך הדין אמנון לורך המנהל בשנים האחרונות מאבק משפטי וציבורי ארוך בדרישה להורות למוסדות הציונות הדתית לפתוח בפני בנות המגזר את אפיק השירות הצבאי ולא לתת עדיפות לשירות לאומי.

את עתירתו הגיש לורך באמצעות עורכי הדין גיא פורר ודבי שליט ממשרד יגאל ארנון ושות'. על פי הטענה המובאת בעתירה משרד החינוך מתקצב ב-400,000 ₪ בשנה את פעילות ההכנה עבור בנות דתיות שמעוניינות להתגייס לצה"ל, זאת לעומת 15 מיליון ₪ בשנה המושקעים בהכנה לבנות המגזר שהולכות לשירות לאומי ובבנים דתיים שמתגייסים, זאת למרות נתונים לפיהם 25% מהבנות בחינוך הדתי מתגייסות לצה"ל

ברקע הדברים עומדת עתירה שהגיש עוה"ד אמנון לורך לפני כשלוש שנים נגד משרד החינוך בדרישה לתקצב פעילות ליווי והכנה לבנות הדתיות המעוניינות להתגייס לצה"ל ושלטענתו לא זכו לקבל תקציב כלשהו ממשרד החינוך עבור הכנתן לקראת השירות הצבאי.

במסגרת אותה עתירה, נעתר משרד חינוך לדרישה והתקין מבחני תמיכה לפעילות הכנה לקראת צה"ל גם עבור הבנות הדתיות. בפסק הדין קבע בית המשפט העליון כי אם משרד החינוך רואה חשיבות בהכנתם של הבנים לצבא, מדוע ייגרע חלקן של הבנות.

עורך הדין לורך טוען כי הסתבר לו ש"התקנת המבחנים עבור הבנות הדתיות הייתה לא יותר מ"זריקת עצם" שנועדה לסלק את העתירה הטורדנית, מבלי לספק בפועל לבנות הדתיות את ההכנה הראויה להן. זאת, כיוון שהתקציב שהקצה משרד החינוך עבור פעילות ההכנה לבנות הדתיות עומד על 400,000 ₪ בשנה בלבד, בעוד שעבור הבנים המתגייסים לצבא והבנות שהולכות לשירות לאומי משקיע משרד החינוך למעלה מ-15 מיליון ₪ בשנה", דברי לורך.

לטענתו "מדובר בהקצאה בלתי שוויונית שאיננה סבירה, וזאת גם נוכח מספרן של הבנות הדתיות המתגייסות לצבא מדי שנה, שעומד כיום על 25% מהבנות הלומדות במערכת החינוך הממלכתי-דתי, כאשר על פי נתוני צה"ל המספר צפוי להכפיל עצמו בתוך חמש שנים".

כעת דורש עו"ד לורך מבג"ץ להורות למשרד החינוך לבצע חלוקה שוויונית של התקציב, ללא הבדלי מגדר.