ריקוד החתונה
ריקוד החתונהצילום: אסתר גורדון

"ריקוד החתונה", מחזמר הכליזמרים הראשון בעולם, יגיע לישראל בחודש הבא.

מדובר במחזמר שהגה ויצר המלחין ההונגרי, פדיה יבורי (יעקובוביץ) זוכה פרס המלחין ההונגרי, האיש שמייצג יותר מהכול את מוסיקת הכליזמרים בהונגריה ומייסד להקת הכליזמרים של בודפשט.

למעלה מ- 100 משתתפים ישתתפו בהפקה זו של תיאטרון האופרה ומחזות הזמר הממלכתית של בודפשט שתבוצע בארץ יעלה במסגרת שנת תרבות הונגריה בישראל, כאשר אל הסולנים, הזמרים, הרקדנים והנגנים, תצטרף תזמורת הכלייזמרים המקורית של המלחין פדיה יבורי (יעקובוביץ).

המחזמר יועלה בתאריכים 13-12 בספטמבר בבית האופרה, המשכן לאמנויות הבמה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') – תל אביב.

את המחזה כתבו במשותף אישטבן קאלאי וגיורגי בום ואת הפזמונים, טיבור מיקולוש למוזיקה של יבורי.

העלילה ממוקמת בכפר רומני - הונגרי יהודי קטן בטרנסילבניה. אנדראס ברני, בנו של חקלאי אמיד, חוגג במסיבת הרווקים שלו לפני חתונתו עם רוזי פטקוס הענייה אבל היפה. עם זאת, מסתבר כי לרוזי היתומה אין את כל המסמכים הדרושים לטקס הנישואין. על פי ההצעה של גברת מיציק הזקנה, קוסמה נוטריון מקומי פונה לבית היתומים בקולושוור לקבלת מידע נוסף. כאן מתברר כי רוזי אינה בתו של פטקוס, אלא היא אומצה על ידם. אביה האמיתי הוא בעל הטחנה המנוח סלמון בלום ואמה היא רג'ינה וייס, שפותתה ע"י אותו בלום ומתה זמן קצר לאחר הלידה. בקיצור, רוזי, שעד כה נחשבה כנוצרייה, היא למעשה יהודייה.

מנודה על ידי ידידיה לשעבר, רוזי המדוכאת מוזמנת אל הדוד הרשקוביץ', בעל הדעות הפילוסופיות. שם היא מוצאת בית חדש ומתחילה ללמוד את האמונה החדשה שלה.

המלחין פדיה יבורי נולד ברוסיה מיד לאחר השואה בפברואר 1946 למשפחה יהודית לאם ניצולת אושוויץ ואב שהיה עובד מעבדה. הוא בילה את ילדותו במונקאץ', שהייתה אז עיר רב-לאומית, והפכה אותו פתוח יותר לתרבויות אחרות ובחר ללמוד לנגן בכינור כי חשב שזה הכלי שאותו יוכל לשאת בקלות במידה ויאלץ לברוח.

פרנץ התעניין במוזיקה של הכליזמרים היהודית מסורתית של מרכז אירופה והקדיש זמנו ללימוד מוסיקת הכליזמר. ב-1967 התקבל למחלקת הכינור של אוניברסיטת דרוהוביץ' למוזיקה. הוא גם הוא הקים להקה בשם "ארידן" בהשפעת פסטיבלי הריקוד ההונגריים, שבהם ניגן את הלהיטים הסובייטים. מאוחר יותר הלהקה נאסרה באשמת קונספירציה ציונית.

בשנת 1976 עבר להונגריה והתקבל ככנר לתיאטרון האופרה של בודפשט. ב-1990 ייסד את להקת הכליזמרים של בודפשט, שהייתה הצלחה גדולה ברמה הבינלאומית.

בשנות ה-90 התבקש על ידי אימרה קרני, מנהל תיאטרון "מאדאץ", להפיק את היצירה "כנר על הגג", מה שהביא לפריצתו המשמעותית לתודעה הציבורית בהונגריה. המחזמר "ריקוד החתונה" אותו הלחין הוא מחזמר הכליזמרים הראשונה בעולם.