מרדכי קידר: כל יום שעובר מקרב אותנו למלחמה

ד"ר מרדכי קידר, מזרחן ומרצה במחלקה לערבית באוניברסיטת בר אילן, מתייחס בערוץ 7 למתיחות הגואה בין ארה"ב לאיראן, לאיומים על ישראל מסוריה ומלבנון, ומציג את הפתרון שלו לבעיית עזה.

על רקע איומי נסראללה לתקוף את ישראל אומר קידר כי "מי שמדבר מתוך גרונו של של נסראללה זה חמינאי וכל השלטון האיראני. הוא חייב להקרין איום לא כדי להרתיע את ישראל אלא את ארה"ב ולפתוח מלחמה נגד איראן.

"למה? כי אם האמריקאים יפתחו במלחמה נגד האיראנים אז ישראל תסבול, ישראל תהיה המחיר וטראמפ שמאוד אוהב את ישראל על פי נסראללה והאיראנים ירתע מלתקוף את האיראנים כדי שישראל לא תסבול. זה כל הסיפור, לכן הוא מדבר מדבר על אילת ועל טילים".

עד כמה אנחנו קרובים למלחמה?

"כל יום שעובר מקרב אותנו למלחמה ביום אחד".

אבל בכל זאת איראן מתבססת בסוריה, למה היא דווקא בוחרת בסוריה?

"כי היא יכולה. כי סוריה היא מדינה כושלת. אסד לא שולט בחלקים גדולים מהמדינה וזו ההזדמנות של האיראנים להעביר נשק וטילים ומליציות, סוריה זו השלוחה של לבנון ואיפה שהם יכולים הם פועלים, גם בארגנטינה.

"האיראנים מותחים את החבל מתוך הנחה שהצד השני יעזוב את החבל כדי שהוא לא יקרע, הם יודעים שאירופה לא רוצה מלחמה וגם האמריקאים לא רוצים כי מלחמה תביא את הנשיא במצב לא טוב לבחירות".

אתה מרצה בפני המון אנשים בעולם ומן הסתם שואלים אותך מה יהיה הסוף עם עזה?

"זה מאוד תלוי בפוליטיקה הישראלית, אם יבינו את מה שקורה שמה כנראה שיגיעו למסקנה שאני כבר מזמן הגעתי אליה, שהדבר הטוב ביותר מבחינתו זה להכריז על כך שאנחנו נותנים לעזה מדינה לא שטח כבוש".

גם לפתוח את המצור ולהקים נמל?

"זה לא בהכרח אומר לפתוח את המצור כי עדיין יש מצבים שמדינות מטילות מצור על מדינות אחרות. לאיראן אסור לייבא נשק על פי מועצת הביטחון ומדי פעם האמריקאים מוצאים משלוחי נשק ולכן אפשר לעשות זאת, העולם יודע לחיות עם זה.

"ברגע שנכריז עליהם כמדינה אנחנו לא חייבים לתת להם אוכל, לא מים ולא חשמל ולא דלק, לא אינטרנט וגם לא לפנות יולדות מעזה כדי שיוכלו ללדת אצלנו את את הג'יהאדיסט הבא ולכן בעניין הזה כל הדברים הללו יפסיקו, ומי ששולט בעזה חמאס או לא חמאס ילמד לחיות לידנו, רצוי בשלום אחרת לא יהיה לא אוכל".

אבל פתיחת השערים לעזה תביא למשלוח של נשק, איך נבקר זאת?

"עדיין אתה יכול להטיל מצור על הזה. ברגע שתגיע אוניה לעזה היא לא תעזוב בלי שיעלו עליה מאות בגלל השלטון בעזה ויעזבו את עזה לכל מקום אחר בעולם וזו הדרך לרוקן את עזה כי אנשים יעזבו מרצונם, כי עזה הפכה למרכזו של הגיהנום, כמעט גרוע כמו לוב סודן ותימן".

מה אנחנו יודעים על ההסכם בתכנית המאה של הנשיא טראמפ והאם אנחנו צריכים לחשוש כשמדברים על יהודה ושומרון?

"אינני יודע מה יכלול החלק המדיני של ההסכם, אני בכלל לא בטוח שהדבר הזה יעשה שינוי מכיוון שהפלסטינים שהם הנהנים העיקריים מהסכם הזה כבר דחו אותו מזמן, גם את החלק הכלכלי שהם דברים טובים עבורם, וגם החלק של ירושלים ירד מהפרק, אז על מה ידברו איתנו? על ירושלים? איך הם יעקרו לנו את הלב באמצעות דרישת ירושלים? הם גם מבינים שאמריקה לא בדיוק תומכת ב'פליטים' ולכן כשהעניינים העיקריים שבאמצעותו הם רוצים להרוס את מדינת ישראל על ידי עקירת ירושלים ממדינת ישראל ועל ידי נושא של החזרת פליטים, אז מה יש להם לקוות?

"התכנית שלהם זה לא שלום איתנו, התכנית שלהם זה לחסל אותנו ולכן אם תכנית השלום תיתן לנו פוליסת ביטוח אז היא דחויה מכל וכול. לדעתי ישראל לא צריכה להגיד מילה ולא חצי מילה על התכנית הזו, פשוט לתת לפלסטינים לדחות אותה ואז להגיד 'תשמע הם דחו אז מה יש לנו להגיד?'".

אתה חושב שבעקבות הדחייה של הפלסטינים נראה הסלמה?

"לא בהכרח, כי אם הרשות תבין שהסלמה תשים סוף לרשות וישראל תעשה מה שצריך, להקים אמירויות בערי יהודה ושומרון נפרדות זו מזו, כשישראל תמיד בשטח הכפרי. כשהם יבינו שזה המחיר הם יתנהגו יפה כי אחרת לא יהיה להם שום עתיד".