תקציר הלכות ימי בין המצרים

מה מותר ומה אסור בימי בין המצרים שמתחילים היום? הרב יוני לביא מסכם.

הרב יוני לביא , י"ח בתמוז תשע"ט

הרב יוני לביא
הרב יוני לביא
צילום: ארגון קהלים

היום מתחילים ימי בין המצרים: ביום י"ז בתמוז הבקיעו האויבים את חומת ירושלים והחלו במסע הרג והרס שנמשך שלושה שבועות עד ט' באב, בו הציתו ושרפו את בית המקדש.

בכל יום התעצם החורבן ולכן גם דיני האבלות הולכים ומתגברים בחומרתם:

אז מה מותר ומה אסור?

מי"ז בתמוז ועד ר"ח אב נמנעים ממסיבות ואירועים חגיגיים.

עדיין מותר ללכת לטיולים, ים, בריכה, סרטים, פעילויות חברתיות, נופש בבית מלון, קניות ושיפוצים בדירה.

"משנכנס אב ממעטים בשמחה"

לכן החל מראש חודש אב יש להימנע גם מהדברים הנ"ל. מותרת קניית דברים חיוניים (מקרר חדש במקום זה שהתקלקל וכדו'), שיפוץ של קלקול בבית (סיוד לאחר נזילת מים וכדו') ושחיה מסיבות רפואיות.

יש למקד את הפעילויות החברתיות בנושאים רציניים וערכיים. מותר לתחזק את הגינה אך לא לשתול פרחים חדשים. נהוג שלא להיכנס לדירה חדשה – קנויה או שכורה – בתשעת הימים.

אירוסין ונישואין

לא עורכים חתונות בשלושת השבועות, ויש מהספרדים שנהגו להימנע מכך רק בתשעת הימים.

מסיבת אירוסין ביתית צנועה ללא מוסיקה - מותרת עד ר"ח אב.

מוסיקה

יש שאסרו שמיעת מוסיקה בשלושת השבועות ורק שירה בפה מותרת. ויש שהקלו בהאזנה אישית למוזיקה רגילה ורגועה אך לא משמחת ומַרְקִידְָה. מר"ח אב ואילך יש להסתפק במוזיקה עצובה בלבד.

הלומד נגינה רשאי להמשיך בכך עד שבוע שחל בו ט' באב. מותר לערוך מסיבת יום הולדת לקטנים אך עדיף להימנע מהשמעת מוזיקה.

סעודות מצווה כמו ברית, פדיון הבן, שבע ברכות, בר ובת מצווה בזמנם

מותר לקיים בתקופה זו, ובמקומות שרגילים להזמין נגנים – המקל בכך יש לו על מי לסמוך. ומר"ח אב ואילך לעשות זאת ללא תזמורת והשמעת מוזיקה.

ברכת שהחיינו

נהגו שלא לקנות בגדים וכלים חדשים (ספה, מזנון, מכונית) ולברך עליהם 'שהחיינו והגיענו לזמן הזה', כי איך אפשר לשמוח שהגענו לזמן הזה שהוא זמן פורענות?!...

לרוב הפוסקים מותר לחדש בגדים בשבתות בין המצרים עד ר"ח אב, ולכן מותר לקנות בגדים בימות החול אם יחדשם רק בשבת או שישמרם עד אחרי ט' באב.

בגדים זולים אשר אין מברכים עליהם שהחיינו (גרביים, גופיות וכדו') - מותר לקנות ולחדש.

מברכים "שהחיינו" על מצווה שהזדמנה עכשיו כגון ברית מילה או פדיון הבן, וכן אם נתקל בפרי חדש וחושש שלא ימצאנו שוב אחר-כך.

רחצה

יש להימנע מרחיצה של 'תענוג' – לאשכנזים מר"ח אב ולספרדים בשבוע שחל בו ט' באב. אך רחצה מסיבות של ניקיון והיגיינה, ובפרט שמניעתה גורמת צער – מותרת במים פושרים.

תספורת

האשכנזים וחלק מן הספרדים לא מסתפרים בכל שלושת השבועות. רוב הספרדים נמנעים מכך רק בשבוע שחל בו ט' באב.

יש מי שהקל בגילוח לגברים שהוא מעשה שיגרתי יומיומי, בשונה מתספורת שנועדה להתייפות חגיגית. והמקל מכך עד ר"ח אב יש לו על מי לסמוך.

לנשים – הורדת שיער מסיבות אסתטיות מותרת.

בשר ויין

האשכנזים נמנעים החל מר"ח אב, והספרדים מלמחרתו, ב' באב. והתימנים נוהגים היתר עד סעודה מפסקת ממש.

בכלל האיסור: בשר ועוף, וכן ותבשיל שהיה בו בשר (תפו"א שהתבשלו איתו וכדו'). דג מותר, וכן שימוש בכלים בשריים.

יש מקלים לילדים קטנים עד גיל 6 או 9 לאכול בשר.

האיסור הוא בימי חול אך בשבת אין מנהגי אבלות ומותר לכולם בשר ויין כרגיל.

כיבוס

אין לכבס ולגהץ (ואפילו על מנת ללבוש רק אחרי ט' באב) או ללבוש בגדים נקיים מכובסים – לאשכנזים: מר"ח אב, ולספרדים: בשבוע שחל בו.

עצה טובה: להכין לפני זמן האיסור כמה סטים של בגדים שנלבשו שעה קלה ובזה לא נחשבים כמכובסים וניתן ללובשם.

בכל מקרה ניתן להחליף לבנים וגרביים. ונהוג להקל בכיבוס בגדי ילדים ותינוקות בעת הצורך.

*השנה שתשעה באב יוצא בשבת ונדחה ליום ראשון לרוב הפוסקים הספרדים אין כלל דין 'שבוע שחל בו', אם כי לפחות מבחינת גילוח ראוי לא להתגלח בשבוע האחרון כדי להיכנס לשבת ט' באב כשסימן האבלות על הפנים.

******************************

צום י"ז בתמוז

ביום זה אירעו לעם ישראל צרות גדולות (ביניהן: חטא העגל, שבירת הלוחות, בטל קורבן התמיד, הובקעה העיר). הנביאים תיקנו לצום בו מעלות השחר (4:36 לפנות בוקר השנה), ועד צאת הכוכבים (20:06). רחיצה מותרת.

מי שבטעות אכל/שתה – ימשיך לצום. מי שסובל מריח הפה רשאי לצחצח שיניו וייזהר לא לבלוע מים.

נשים מעוברות, מיניקות וחולים (אפי' אם זה לא פיקוח נפש) – פטורים מן הצום. יש המקלים לכל יולדת עד 24 חודשים אחר הלידה שפטורה מלצום.

"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" ובמהרה יהפוך ה' לנו את הימים האלו לששון ולשמחה.