השתלטות הקומנדו האירני על מיכלית הנפט הבריטית
השתלטות הקומנדו האירני על מיכלית הנפט הבריטיתצילום: רויטרס

אחרי השתלטות הקומנדו האירני על מיכלית נפט בריטית במפרץ הורמוז, פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב הביע את דעתו על המצב המתוח במפרץ הפרסי.

פרופ' רבי העריך שחטיפת המכליות ההדדית היא עסק די נפיץ ומנסה להסביר מה מתחולל במוח האירני: "האירנים במצב מאוד קשה – כלכלית ופוליטית, אחרת הם לא היו עושים מה שעושים: מלחמת מכליות במפרץ ומפקדים עלומים מטעם החיזבאללה שמצהירים שאם אירן תותקף גם ישראל בפנים. זה סימן למצוקה אירנית".

הכלכלה האמריקאית רגישה מאוד למחירי הנפט ובאמצעות פגיעה במכלית, האירנים מנסים להעלות את מחירי הנפט בעולם: "אירן מרוויחה בשוק השחור. מעבר לשלטון האייתולות, גם משמרות המהפכה מנהלות את השוק השחור".

האירנים גם נוטים להעריך שהאמריקאים לא יפגעו בהם: "האירנים בודקים את חום המים. הם לא יודעים אם טראמפ יכול ללכת מעבר למילים, עד למעשה, האם יש צפי למהלך צבאי מטעם ממשל טראמפ. הם מקווים לשמוע יותר מהקולות המתונים שמובילה פדריקה מוגריני האיטלקייה שתמיד חושבת שמתאכזרים לאירן".

אז האירנים "בונים" על הקולות האלה שמוותרים להם בהפרות הקטנות: "הם רוצים להחזיר את המערב לשולחן הדיפלומטי. גם טראמפ רוצה, השאלה אם הם יגיעו לשולחן כמו שטראמפ רוצה לפתוח את ההסכם הגרעין הכושל ולנסח מחדש את חלקו. במקרה כזה, זאת תהיה תבוסה תרבותית לאירנים. הם מסתמכים על ידידים אירופאיים שיטו את רוע הגזרה".

סביר להניח אם המערב ימשיך לדבר עם האירנים במילים ולא במעשים - נראה עוד מאותו דבר. פרופ' רבי הסביר: "לאירנים יש תקווה גדולה – הם מקווים שבנובמבר 2020 הם ייפטרו מדונלד טראמפ ויש להם סיבה להאמין שעם לחץ אירופאי אפשר יהיה לעבור את המכשול הזה".