אוקראינה, אילוסטרציה
אוקראינה, אילוסטרציהצילום: iStock

הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת אהלי צדיקים, מורגל מזה עשרות שנים לגלות אלפי קברים של גדולי ישראל שכמעט ואבדו מן הארץ. לסיפור הבא היתה משמעות מיוחדת.

"היה זה לפני תקופה בעיירה ווערצקי האוקראינית (ניזני ורוטה, כיום), שם קבור על פי המקורות הכתובים בספרי דברי הימים, רבי יהודה לייב זצוק"ל בן רבי שמואל הלוי זצוק"ל בנו של רבי דוד הלוי זי"ע המפורסם בכינויו על שם חיבורו על השולחן ערוך – הט"ז. אביו רבי שמואל היה חתן רבי שמשון מאוסטרופולי זי"ע.

בספרים הקדומים נכתב כי רבי יהודה לייב נטמן בבית הקברות הסמוך לבית הכנסת המקומי. "בית קברות זה פונה לגמרי מכל הקברים בשנות הקומוניזם, אבל למרבה הפלא כשהגיעו למצבה זו לא יכלו לנגוע בה לרעה, היות וכל מי שהתקרב אליה כדי להרסה, מיד ניזוק".

"כך עמד הקבר הקדוש משך שנים בצמוד למבנה בית הכנסת המקומי של ווערצקי שגם הוא נותר לעמוד על תילו גם אחרי שנות המלחמה והשלטון הקומוניסטי".

לדברי הרב גבאי, לפני כעשור חמד ראש העיר את מיקומו המרכזי של בית הכנסת שעמד בשיממונו, הרס אותו עד היסוד בעזות מצח ובנה על שטחו בית גדול עבורו.

לפני תקופה הגיע הרב גבאי לווערצקי כדי לבדוק האם מצבתו של הרב יהודה לייב זצוק"ל עדיין עומדת על תילה כמו בעבר, אך מה מאד נדהם למראה עיניו לראות את בית הכנסת הרוס עד היסוד ועל תילו עומד ביתו הפרטי של ראש העיר.

הרב גבאי נועד עם ראש העיר והסביר לו על קדושת המקום, בפרט על הקבר של הצדיק שנמצא בחצר ביתו. ראש העיר נטה שלא להאמין לדברי הרב גבאי, אבל הסכים שיחפרו במקום ויבדקו אם יש זכר לקבר זה.

ואכן, לאחר פעולות חפירה מקצועיות נמצאה רצפת אבן כפי שהיו מניחים על קברי יהודים, עובדה מוגמרת שהוכיחה יותר מכל את מציאתו של הקבר הבודד שעמד במקום כמקובל מאז ומתמיד.

באישורו של ראש העיר שיפץ הרב גבאי את חלקת הקבר שנמצאה בחצר הבית שהיה כאמור בעבר בית עלמין בצמוד לבית הכנסת, ועל המקום הוקמה מצבה מכובדת עם כיתוב מלא וברור, כמו גם תאריך פטירתו של הצדיק בחול המועד פסח תק"ז.