חיילי צה"ל בסג'עייה
חיילי צה"ל בסג'עייהדובר צה"ל

חמש שנים למבצע 'צוק איתן' ובראיון ליומן ערוץ 7 מספר סמ"ר מתן דנסקר, פעיל ארגון 'האמת שלי', המספר את סיפורם של חיילי המילואים בישראל, על הקרב הקשה בסג'עיה ועל השיקולים שהובילו לדחות פעילות תוך סיכון חיילי צה"ל על מנת שלא לפגוע באזרחים פלשתיניים ברצועת עזה.

בפתח דבריו מבהיר דנסקר את העקרון המתווה את פעילות ארגונו: "אנחנו ארגון של חיילי מילואים שלא משתייך לשום מטרה פוליטית. המטרה שלנו היא לוודא ששום מטרה פוליטית לא תבוא על גבם של חיילי צה"ל. אנחנו מדברים על זכותם של חיילי צה"ל להגן על אזרחי ישראל ועל עצמם".

לדבריו לתפיסה זו מתחילה להיות גם אוזן קשבת בעולם: "כשמעבירים את הכדור לצד השני ומדברים על כך שאתגרי צה"ל הם אתגרי העולם המערבי יש שינוי, גם אם לא מהפכות. יש חיילי מילואים שנאמו בועידת זכויות האדם בז'נבה ואל מול הנרטיב שרואה בחיילי צה"ל ברברים הראו את המורכבות של פעילות צה"ל ומול המורכבות הזו זכותם של חיילי צה"ל להגן על אזרחי ישראל. לא כולם משתכנעים אבל יש שינוי".

על הקרב ההוא מספר דנסקר כיצד כמפקד כיתה בגדוד 13 של חטיבת 'גולני' היו הוא וחייליו ערוכים ליציאה לפעולה, ובעודם ישובים ב'נמר' קיבלו את הפקודה לדחיית המבצע ב-24 שעות.

"היינו בתוך ה'נמר' וממתינים לפקודה עם מטרה ותכלית להיכנס לסג'עייה הידועה לשמצה ולפוצץ את מנהרות הטרור שכוונו לעבר הקיבוצים בעוטף עזה". פקודת הדחיה התקבלה ושעות אחדות לאחר מכן התבררה הסיבה: "מסתבר שבצד השני מוחזקים האזרחים כבני ערובה".

"בשלב הראשון לא מבינים את הדברים וניזונים רק מהשיח של דרגי הפיקוד הנמוך יותר. אבל באותו הערב מאוחר יותר מדברים המפקדים הבכירים יותר ואנחנו מקבלים תמונה על נסיבות הדחייה ואמירה כזו נאמרה בפירוש, הדחיה נובעת מדאגה לאזרחים".

בגילוי לב מציין דנסקר כי בשלב ראשון "לא מייחסים לכך הרבה חשיבות. האדרנלין דופק ויש דאגה לעניינים לוגיסטיים כמו לדאוג לאוכל לחיילים ואין דיון עמוק סביב הסוגיה הזו, אבל לאורך השנים הדבר מחלחל ואיתו דיון שצריך להתעורר בקרב החברה בישראל".

בדבריו מבהיר דנסקר כי להחלטה שהתקבלה היה ללא ספק היבט של סיכון חיילי צה"ל שכן הבחירה בשעת הפעולה לא נבעה באופן מקרי, אלא מניתוח של הגזרה והיעדים והבנה שזהו הרגע הנכון ביותר לתקוף. בחירה לדחות מניבה בחובה גם סיכון ממשי לחיילים.

"אני לא מתיימר לומר שלא הייתי מקבל החלטה שכזו, אני אומר שאל מול קיתונות השנאה השקר, כולל מארגונים ישראליים הסיפור צריך לחלחל אל השיח הישראלי והעולמי. צבא ישראלי בסיטואציה מורכבת מאוד במזרח התיכון מקבל החלטה שמסכנת את חייליו בשם האתיקה הצבאית של הגנה על אזרחים גם בצד השני".

בדבריו מבקש דנסקר לקבוע, "יש כאן צד אחד עם כללי אתיקה שהתקבעו בתקופות שלום וצד שלא הולך לפי הכללים. אני לא רוצה להידמות להם, אבל יש לי מחויבות מוסרית להגנה על החיילים שלי שנשלחים למשימת הגנה על האזרחים שלהם. צריך דיון מחדש שלוקח את העדויות האלה וקובע כללי אתיקה שיקחו בחשבון את האכזריות של הצד השני ופחות כובל את ידיהם של חיילי צה"ל".