בשבע מהדורה דיגיטלית

חוצים את הקווים

אוטובוסים בשבת אינם סיפור מקומי של רמת גן בלבד. היוזמה של ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, חודרת לערים הסמוכות בגוש דן

, כ"ב בתמוז תשע"ט

"גלגלי האוטובוס רומסים את ערכי המסורת". אילוסטרציה
"גלגלי האוטובוס רומסים את ערכי המסורת". אילוסטרציה
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"לאורך כל המאבק שלנו ידענו שאנחנו לא שומרים רק על השבת ברמת גן, אלא על הסטטוס קוו בין דת למדינה בכל רחבי הארץ", אומר אביהו בן משה, חבר מועצת העיר ברמת גן. "כמו בהחלטות מוניציפליות בהרבה תחומים רמת גן היא עיר מובילה, וכשזה יוצא מכאן זה יגיע לעוד ערים ולעוד מקומות ברחבי הארץ. כבר בשבועות האחרונים הגיעו נציגים מהערים הסמוכות לשתף פעולה עם קווי השבת של רמת גן, ולהעתיק את מה שעשה כאן ראש העיר כרמל שאמה הכהן. גלגלי האוטובוס כבר רומסים את ערכי הדת והמסורת שעליהם גדלנו והתחנכנו".

החלטת עיריית רמת גן להפעיל בשבת שני קווי אוטובוס ממרכז העיר לאזורי הבילוי בתל אביב הסמוכה, העלתה מחדש לשיח הציבורי את סוגיית התחבורה הציבורית ביום המנוחה. לאחרונה גורמים ברשויות נוספות מעלים הצעות שונות לדיון, שבכולן יש שינוי של הסטטוס קוו. ראובן לדיאנסקי, סגן ראש עיריית תל אביב, פרסם הודעה שבה נכתב: "שאפו לראש העיר רמת גן, כרמל שאמה, על ההחלטה החשובה להפעיל שאטלים לים ולמוקדי הבילוי בעיר בסופי שבוע. אפעל להקמת מערך אוטובוסים בשבת גם בתל אביב".

שאמה הכהן כתב השבוע בדף הפייסבוק שלו כי הוא מחזק את עיריית גבעתיים על בחירתה ליזום גם היא קווי אוטובוס בשבת. גורמים מערים שונות בגוש דן פתחו במגעים עם עיריית רמת גן כדי לבחון באילו תחנות בעריהם יוכלו לעבור הקווים היוצאים משכנתן.

חולדאי: "אפשר באופניים וברגל"

מי שבאופן מפתיע בוחר לא לעלות על הגל ונמנע מפגיעה בסטטוס קוו בנושא התחבורה הציבורית בעירו הוא ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שהולך בנושא זה יד ביד עם חברי המועצה הדתיים. "בתוך תל אביב תחבורה ציבורית בשבת אינה דבר משמעותי", אמר חולדאי לפני כמה חודשים בשיחה עם תלמידי תיכון בעיר, "תל אביב היא עיר קטנה שאפשר להתנייד בה באופניים וברגל, לא צריך אוטובוס".

חיים גורן, ראש סיעת 'מאמינים בתל אביב' – המשותפת לבית היהודי ויהדות התורה, אומר כי בנושא השבת קיים שיתוף פעולה מלא בין חולדאי לסיעות הדתיות. נציין כי מדובר בשתי סיעות דתיות, מאמינים וש"ס, שלכל אחת מהן יש רק שני מושבים, בסך הכול ארבעה מושבים במועצה מתוך 31. לדברי גורן, "בסופו של דבר רון חולדאי הוא איש הגיוני, הוא לא עוסק בחיפוש אחר פתרונות פופוליסטיים שאינם ברי קיימא במציאות ולא יחזיקו מעמד יותר מתקופה קצרה. למרות שמקובל לצייר אותו כאדם קיצוני ומנותק, חולדאי מבין שיש פה מדינה עם אופי מסוים ותל אביב היא חלק מהמדינה. זה ברור לו, הוא לא יעשה דברים שבפועל יהפכו את העיר ל'מדינת תל אביב' כמו שאומרים. בניגוד למה שקרה בסוגיית חוק המרכולים, שם בית המשפט בעצם הכריח אותו לחוקק חוק עזר עירוני, כאן זה סיפור אחר לגמרי. במדינת ישראל כמדינה לא מופעלת תחבורה ציבורית בשבת, ולפחות כרגע הוא שומר על זה".

במקום תחבורה ציבורית בתל אביב מופעלים קווים אחדים של מוניות שירות, הסעיות שפועלות על ידי נהגים פרטיים במהלך השבוע. כל בעל מונית שמפעיל קו יכול להחליט בעצמו אם לעבוד גם בשבת או לא. "מוניות שירות זה דבר שזכיין פרטי מפעיל על פי מכרז של משרד התחבורה", מסביר גורן. "המשרד בודק באילו אזורים קיים צורך במונית שירות באופן שעדיף על פני אוטובוס, והזכיין מקבל את היכולת והזכות להפעיל קו מסוים באופן עצמאי. משרד התחבורה לא מפעיל בעצמו את המוניות ולכן לא קובע את שעות וימי הפעילות. ההחלטה אם לפעול בשבת או לא היא בידי בעל המונית בלבד, על פי צרכיו האישיים והיכולת הכלכלית שלו, וכך אין פה קו שמפעילה הממשלה ואין פה הפרה של הסטטוס קוו. בגדול, זה פתרון ביניים שכולם יכולים להכיל אותו. נכון שאפשר אולי יותר או פחות, אבל זוהי דרך האמצע שאנחנו יכולים להתנהל איתה בלי חילול שבת על ידי הרשויות".

מעיריית תל אביב נמסר מעט אחרת: "ראש העירייה רואה בתחבורה ציבורית בשבת צורך חיוני ופועל לקדמו ברמה המטרופולינית, תוך קיום מגעים עם ראשי הערים בערים הסמוכות במטרה לייצר פתרון אמיתי ומקיף בתכיפות. זאת מתוך תפיסה שמי שרוצה לקדם תחבורה ציבורית יעילה ואפקטיבית, שתביא לשינוי התנהגותי אמיתי של זניחת הרכב הפרטי, חייב לייצר מצב שבו פועלים שירותי תחבורה ציבורית 24/7, 365 ימים בשנה. אין מדובר בסוגיה פנים-עירונית בלבד אלא בסוגיה ארצית, כאשר הבעיה שקיימת היום היא ביכולת להתנייד בסופי שבוע בתנועה בין עירונית לצרכים חברתיים שונים. לכן כל יוזמה לשיתוף פעולה שתשפיע בסופו של דבר ברמה הארצית והמטרופולינית היא מבורכת. יש לציין כי בקרוב ייפתחו שני קווי מוניות שירות חדשים בתל אביב-יפו אשר יעבדו בשבת, וזאת לקראת מספר אשכולות קווים נוספים שיחלו לפעול במסגרת תוכנית קווי השירות בעיר".

הקו נסגר מחוסר היענות

עוד לפני רמת גן, בטבריה, החליט לפני כחמישה חודשים ראש העיר רון קובי להשיק קו אוטובוס בין השכונות בעיר לאזורי הבילויים ולכנרת. "אנחנו שמים קץ לכפייה הדתית והחרדית", הכריז אז קובי. "יש פה הרבה בני נוער ואנשים שידם אינה משגת, ואין פה מוניות שירות, רק ספיישל, ואנחנו מנגישים את הפעילות באופן שוויוני". אך לאחר שבועות ספורים של פעילות הקו נסגר בשל חוסר היענות.

בעקבות יוזמתו של קובי בטבריה, גם בראשון לציון עלתה יוזמה לדרוש מראש העיר רז קינסטליך להפעיל קווי אוטובוס לאזורי הבילויים בשבת. אולם מיכל קלדרון, חברת מועצת העיר מטעם הבית היהודי, אומרת שחברי המועצה עוד לא נדרשו לסוגיה, וכי אם באמת תעלה ההצעה לדיון במליאה – היא מעריכה שיהיה רוב נגד היוזמה. גם ראש העיר, לדבריה, מודע לצורך בשמירה על הסטטוס קוו ובשמירת השבת במרחב הציבורי העירוני.

"על פי חוק אין בסמכויותיה של רשות עירונית לקבוע אם ייסעו בה קווי אוטובוס בשבת", מסבירה עורכת הדין יפעת סולל. "מי שמאשר קווי תחבורה ציבורית הוא משרד התחבורה, לרשות מקומית אין יכולת לקבוע שקווים ייסעו או לא ייסעו ובאילו ימים. מה שעושות רשויות מקומיות שרוצות אוטובוסים בעיר ביום המנוחה זה להפעיל מיזם תחת סעיף תקציבי של 'שירות לתושב'. הרשויות בעצם מממנות אוטובוס שייסע בין מקומות בעיר וייקח תושבים, לכן השירות הזה צריך להיות חינמי כדי להיכלל בתקציב הזה של העירייה. אפשרות שנייה היא שיתוף פעולה עם עמותות כמו 'שבוס' או 'נוע תנוע', שמפעילות קווי אוטובוס פרטיים לחברי העמותה, ואז מה שצריך לעשות כדי לעלות על הקו הוא להירשם כחבר עמותה. תחבורה ציבורית של ממש בכל מקרה לא פועלת בשום מקום ואף רשות לא יכולה ליזום אותה".