שחקני מכבי תל אביב חוגגים עם צלחת האליפות
שחקני מכבי תל אביב חוגגים עם צלחת האליפותצילום: לירון מולדובן ועודד קרני, מנהלת הליגה

שלושה חודשים לפתיחת עונת 2019/20 בליגת העל בכדורסל, נראה כי בקרוב סוף סוף ימצא הפיתרון לכדורסל הישראלי.

כזכור, כבר בעונה שעברה שבתה הליגה למספר משחקים, בשל חילוקי דעות בין ארגון השחקנים הישראלים ומנהלת הליגה והקבוצות השונות, זאת בשל סיומו של החוק הרוסי המחייב 2 שחקנים ישראלים בכל זמן נתון על הפרקט.

בעוד במנהלת הליגה ובקבוצות הגדולות דרשו להפסיק עם החוק שהצטייר כמי שיעזור לשחקן הישראלי לקבל דקות משחק אך נחל כישלון חרוץ, בארגון השחקנים דרשו להבטיח את דקות המשחק לישראלים.

אחרי שכבר הציעו בעבר פשרה בנושא שנדחתה, אמש הציעו במשרד התרבות והספורט פשרה נוספת שנראית כמו כזו שעשויה להתקבל ברוב מוחץ.

על פי המתווה החדש שהציעו במשרד התרבות והספורט, ואם יאושר יחל רק מהעונה הבאה, עונת 2020/21, כל קבוצה תחוייב ברישום של מינימום 4 שחקנים בוגרי מחלקות הנוער. בנוסף, כל קבוצה תוכל לרשום מקסימום 5 שחקנים זרים ע"פ כללי ברירה של תימרוץ או קנס כפי שייקבעו במנהלת.

הנפגעים העיקריים מהמתווה החדש אלו המתאזרחים, עליהם כתבו במשרד התרבות והספורט כי "החוק הרוסי ואמנת המס המגנה על שחקנים מתאזרחים מתשלום מס, הביאו לתיעדוף השחקן המתאזרח על פני השחקן הישראלי בוגר מחלקות נוער".

לדברי משרד התרבות והספורט, "מציאות זו יצרה תופעה של "רכבת מתאזרחים", כך שמשנת 1995, אז החל החוק הרוסי, הגיעו לארץ עשרות מתאזרחים כשרק אחוז בודד מהם העתיק מרכז חייו באופן קבוע לישראל ורוב רובם של המתאזרחים עזבו את הארץ עם סיום תקופת ההגנה".

על כן החליטו במשרד התרבות והספורט כי כל קבוצה תחוייב בתשלום "קנס" עבור כל מתאזרח ב-4 שנותיו הראשונות בישראל. קבוצה שלא תשלם את הקנס, המתאזרח ייחשב כזר. קבוצה שתרצה לרשום בטופס המשחק מתאזרח חדש, תוכל לרשום בטופס המשחק רק שניים כאלה כאשר עבור המתאזרח הראשון תחוייב הקבוצה בתשלום של 200 אש"ח ועבור השחקן השני, 300 אש"ח.

עוד הוצע כי קבוצה שתרשום 3 זרים תהיה זכאית לבונוס ובתנאי שתרשום 6 שחקנים בוגרי מחלקות הנוער. קבוצה שתרשום 4 זרים תהיה זכאית לבונוס ובתנאי שתרשום 5 שחקנים בוגרי מחלקות נוער.

לגבי החוק הרוסי, במשרד התרבות והספורט הציעו מעין חוק רוסי מרוכך ומצומצם לפיו בכל זמן נתון יהיה על הפרקט שחקן ישראלי אחד.

משמעות הדבר היא כי מי שייפגעו בעיקר מהמתווה החדש המוצע אלו שתי הקבוצות הבכירות של הליגה - מכבי ת"א והפועל ירושלים, כשאלה נוהגות להחתים כשבעה זרים בכל עונה, וכעת יוכלו להופיע רק עם חמישה מהם לכל היותר בזירה המקומית.

בין כך ובין כך, בעונה הקרובה תשוחק הליגה על פי הסיכום המקורי שהושג לפני שנה לפיו ישראלי אחד יהיה על המגרש, וכל קבוצה תורשה לרשום ארבעה זרים, או חמישה בצירוף קנס כספי.

ההערכות הן כי אם וכאשר ייחתם ההסכם, תיסלל גם הדרך לביטול הפיינל פור והחזרת הפלייאוף לסדרות של הטוב משלושה משחקים בכל השלבים כבר העונה בדרך לחזרת עקרון הספורטיביות לכדורסל הישראלי.

הריני להביא בפניכם את עמדת משרד התרבות והספורט באשר למתווה ארוך הטווח המומלץ אשר יביא לחיזוק מעמד השחקן הישראלי כחול-לבן.

מתווה זה הוא תוצר של השיחות הרבות שניהלנו ומשקף את ההסכמה שגובשה בשיחות שניהל הח״מ עם המינהלת וארגון השחקנים.

בפתח דבריי ברצוני להדגיש כי מבחן התמיכה של המשרד לחיזוק מעמד השחקן הישראלי, שנולד כחלק מהמלצות הוועדה שניהלתי אמור להשלים את המתווה.

הוועדה בראשותי המליצה להגדיר לראשונה שחקן בוגר מחלקות נוער – HGP( שחקן ששיחק שנתיים במחלקות הנוער( ולראשונה המליצה לעגן מכסה של שחקנים אלו בטופס הקבוצה.

המשרד יעניק תמיכה כספית לקבוצות שישקיעו ויחזקו את מחלקות הנוער שלהם וכן קבוצות שיתנו מספר דקות משחק לשחקנים בוגרי מחלקות נוער.