נזקי השריפה בקריית מנחם
נזקי השריפה בקריית מנחםצילום: דוברות כיבוי והצלה ירושלים

חמישה צוותי כיבוי והצלה מתחנות ירושלים הוזנקו לפנות בוקר (שני) בעקבות דיווח על שריפה גדולה האוחזת בחזית של בניין בן 5 קומות ברחוב הנורית שבשכונת קרית מנחם.

הצוותים, שהגיעו למקום תוך זמן קצר, הבחינו בלהבות ענק המלחכות את חזית הבניין. כתוצאה מהאש החזקה, מספר דירות בבניין החלו להתלקח והיה חשש שדיירים רבים ילכדו באש ובעשן, שהתפשטו במהירות לדירות וברחבי הבניין הגדול (בניין "רכבת" עם מספר כניסות ומפלסים).

לוחמי האש, חדרו אל תוך האש והעשן, חילצו לכודים רבים ובהם תינוקות, אנשים מבוגרים מוגבלי תנועה, ילדים ודיירים רבים נוספים ובכך מנעו פגיעה קשה בהם.

בד בבד עם פעולות החילוץ של האזרחים, צוותים נוספים של לוחמי אש, השתלטו על הלהבות מחוץ לבניין ובתוך הדירות אליהן התפשטה האש, אווררו את הבניין על כל כניסותיו מהעשן הרב שהצטבר בו, ובכך מנעו את שריפת כל הבניין ואת התרחבות השריפה לבניינים סמוכים נוספים.

כבר במהלך הלילה, צוות חקירה של כבאות והצלה לישראל מחוז ירושלים הגיע למקום והחל בפעולות חקירה, והבוקר הצטרפו אליהם חוקרי יחידת הכלבנים של אגף החקירות.

ממסקנות ראשוניות המגיעות מן השטח, נמצא כי השריפה החלה ככל הנראה בעקבות הצתה של מבנה בחזית הבניין, דבר שגרם להתפשטות מהירה של האש והעשן לבניין, לנזק כבד ל-3 דירות ולנזק בינוני ל-3 דירות נוספות.

בסיום פעולות החקירה של חוקרי כבאות והצלה לישראל מחוז ירושלים, יועברו המסקנות לידי האגף המשפטי של כיבוי האש מחוז ירושלים ולידי גורמי אכיפת החוק.

רב-רשף איתן צליח מפקד המשמרת שפעלה בשריפה וחילצה את הדיירים, ציין "פעלנו הלילה בשריפה משמעותית בבניין מגורים רווי אוכלוסיה מגוונת. מדובר בבניין ישן הבנוי בתצורת 'רכבת' בניין שיש בו מספר כניסות המחוברות זו לזו.בניין זה שנבנה בשנות ה-60 נטול כמעט לחלוטין אמצעי הגנה מאש ועשן, והיה חשש כבד שאם האש תתפשט לתוכו בצורה משמעותית, ייפגעו אזרחים רבים והבניין כולו יעלה בלהבות".

"הפעילות המהירה, המקצועית והאמיצה של לוחמי האש מתחנת ירושלים, החתירה למגע עם הלהבות תוך כדי סיכון עצמי גבוה, וכן חילוץ מהיר וסדור של האזרחים, בסיוע של שוטרי משטרת ירושלים המנוסים והמקצועיים, גרמו לכך ששריפה זו הסתיימה ללא נפגעים בנפש ובמספר דירות מצומצם יחסית שנפגעו מהאש והעשן", הוסיף.