ריבלין ונשיאת קרואטיה
ריבלין ונשיאת קרואטיהצילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח הערב (שני) ארוחת ערב ממלכתית לכבוד נשיאת קרואטיה, קולינדה גראבר קיטרוביץ', המבקרת בישראל.

מוקדם יותר היום הניחה נשיאת קרואטיה זר על קברה של נחמה ריבלין ז״ל במחווה לזכרה. הנשיא פתח את דבריו בתודה לנשיאה על הכבוד שחלקה לה.

"אנו מציינים בימים אלו 30 שנות יחסים בין ישראל לקרואטיה, ואני יכול לומר שמדינותינו וכלכלותינו מתקרבות יותר ויותר בכל כך הרבה תחומים - חדשנות, תיירות, ביטחון וניהול אסונות", אמר הנשיא והוסיף כי קרואטיה הפכה ליעד תיירותי מרכזי עבור הישראלים.

ריבלין אמר עוד, "אני מאמין שיש עתיד מזהיר לשותפות בינינו. אך עתיד מזהיר חייב להיות מבוסס על הבנה ברורה של העבר. אנו חולקים עבר המכיל נקודות אור ונקודות חושך. אסור לנו לנסות לצמצם או לעוות את פשעי משטר אוסטאשה. לצד זאת, עלינו לשתף ולספר על מורשתם של 118 חסידי אומות העולם הקרואטיים, שמהווים מודל של אור לכל האנושות. עלינו להתנגד לכל ביטוי של אנטישמיות או הכחשת שואה ועלינו לחנך את הדור הבא, במיוחד באמצעות סיפוריהם האישיים של ניצולי השואה".

הוא ציין את נוכחותה של ביבה, מרים שטיינר אביעזר. מרים, שורדת שואה, שנולדה בשנת 1935 בקרואטיה, ושהתה במהלך המלחמה במחנה יאסאנובץ'. הנשיא פנה אליה ואמר, "מרים יקרה, בשבילי את סמל. סמל ליחסים המיוחדים בין מדינותינו. סמל לעבר, סמל להווה וסמל לעתיד."

"קרואטיה עומדת לצד מדינת ישראל ותמשיך לעשות זאת. כך אמרתי וכך אמשיך לומר", הבהירה הנשיאה והוסיפה, "נמשיך גם בעבודתנו באיחוד האירופי ובאו"ם".

"השותפות שלנו עם מדינת ישראל חשובה לנו יותר מכל עסקה", אמרה הנשיאה על רקע העסקה לקניית מטוסי אימון שלא הבשילה בין המדינות. "אמשיך ואקדם את הקשר האסטרטגי בינינו. היחסים המצוינים בנינו ממשיכים להתפתח ולהתחזק וכך יהיה גם בעתיד".