מוזיקה
מוזיקהצילום: karandaev | iStock

א-קפלה | אם אשכחך | יונתן שטרן ולייזר ברוק

כמו ששבועות הוא חג הצמחונים ופורים - חג המבושמים, כך ימי העומר ותקופת שלושת השבועות, שאנו בעיצומה, הם זמנם של הווקאליסטים הדתיים, הא-קפלה שואו טיים.

אחד ממובילי הז'אנר המתחדש שבא לכתחילה, שיוצר עיבודים שיוחדו לכלים ולא להיט מסונן נגינה, הוא המוזיקאי יונתן שטרן.

שטרן, שמככב בטורנו מידי עומר בעומרו ובין מיצרים למיצרים, גייס לאחרונה עשרות אלפי שקלים באתר 'הדסטארט' והוציא את אלבומו הראשון, 'קולי', שכל כולו 'ווקאלי'. באלבום ישנן קלאסיקות יהודיות וישראליות, לצד שירים בלחן מקורי, הצד השווה לכולם – מקבץ של חזנים וזמרים שמובילים את הקו המרכזי בביצוע, ומימינם, משמאלם ומעל ראשם קולותיו של אמן הווקאל יונתן שטרן.

כך גם ב'אם אשכחך' של שוואקי (לחן: יוחנן שפירא) שאותו מבצע החזן לייזק ברוק כאשר שטרן מוכפל, משולש ומרובע בכיוונים שונים, חלקם שירתיים, חלקם קצביים וחלקם דמוי-אינסטרומנטליים וכולם בפיו בלבד.

א-קפלה | שובה אליי | אביב צורף

לעומת זאת, ב'שובה אליי' של אביב צורף מדובר על עיבוד בדיעבד.

הלחן מפתיע בהברקות לא צפויות, המילים ממוצעות לסוגה המזרחית-דתית, הסלסולים מרתקים וסך הכל מדובר בשיר מצוין. אלא שבהיעדר כלי נגינה, מובלט עד כאב חוסר דיוק הקולי ששב בנקודות רבות במהלך השיר. הקולות לא תמיד חופפים, העיבוד הווקאלי יכול היה להשתפר, מקצב הביטבוקס רחוק מלהידמות למערכת תופים ומשתקף כמערכת חלקי חלל הפה, והפתיח-פזמון 'אוי אוי אוי', שקיים גם בגרסה הרגילה, מיותר ומזיק לשיר.

אם מכסים לרגע את הביקורות, קולו של צורף מלא בחן, מנעד קולו מרשים ומזכיר את מנעד אחיו המפורסם, אלירן צור מ'הפרויקט של רביבו'. נדמה שאין עיתוי מוצלח יותר ל'שובה אליי' מאשר תקופה זו, ולא רק בשל הווקאליות.

קינה | בליל זה יבכיון | משה חבושה

ובכל זאת, עם כל הכבוד ללהיטי הפופ הווקאליים, מטרת איסורי התקופה היא להמעיט בשמחה, להיזכר ולהזכיר את הצרות הקשות שעבר עמנו במהלך אלפי השנים האחרונים, ומי כמשה חבושה להעלות ניגוני ופיוטי קינות תשעה באב לפנינו.

הקינה הפותחת שהיא אחד מהקטעים המפורסמים והמבכים של תשעה באב, 'בליל זה יבכיון'.

לבכות: