שביתה במעבדות הרפואיות
שביתה במעבדות הרפואיותצילום: דוברות ההסתדרות

כ-3,000 עובדי המעבדות הרפואיות והמעבדות לבריאות הציבור ברחבי הארץ החלו הבוקר (חמישי) בשביתה, ובשעות אלה הם עובדים במתכונת שבת בלבד.

בשעה 10:00 יקיימו העובדים אסיפת הסברה והפגנה גדולה בסמוך לבניין אגף המעבדות, בבית החולים שיבא תל-השומר.

כחלק מהשביתה הופסקה פעילותן של כל המעבדות הרפואיות בבתי החולים הציבוריים, המעבדות המחוזיות של משרד הבריאות ומעבדות לבריאות הציבור ברחבי הארץ. לא מתקיימות בדיקות מעבדה גם במרפאות הקהילה של שירותי בריאות כללית (לרבות בדיקות דם, שתן וכד').

השביתה משפיעה אף על עבודת חדרי הניתוח ועל בדיקות למאושפזים בבתי החולים. כמו כן כחלק מהשביתה לא יתקיימו בדיקות רבות הקשורות לבריאות הציבור, לרבות ניטור מחלות וזיהומים במים.

צילום: דוברות ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

נזכיר כי הרקע לשביתה קשור לעומסי עבודה חריגים, הנובעים מקושי לגייס עובדים ולשמרם בתנאי העבודה ובשכר הקיימים, בהעסקת עובדים באמצעות צורות העסקה העוקפות את ההסכמים הקיבוציים, ובשינויים ארגוניים המתווספים באופן חד-צדדי ומטילים משימות חדשות השכם והערב.

קריסת המעבדות הרפואיות הוכרה גם בדו"ח מבקר המדינה ועל ידי גורמים מקצועיים במערכת הבריאות, והיא בולטת במיוחד לאור יעדי מערכת הבריאות למאבק בזיהומים ושיפור השירות למטופל, בהם עובדי המעבדות הרפואיות מהווים ראש החץ המקצועי.

יודגש כי מתוך האחריות כלפי ציבור המטופלים במערכת הבריאות, במסגרת השביתה הצפויה לא תהיה פגיעה בפעילות המעבדות הקשורה לחדרי המיון, למחלקות טיפול נמרץ, פגים, אונקולוגיה ויחידות הפריון. בנוסף לכך, הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, בראשות אסתר אדמון, מפעילה ועדת חריגים שתדון בבקשות ספציפיות שיתקבלו להחרגת השביתה, ותאשר במקרה הצורך ולאחר הפעלת שיקול דעת מקצועי. בתום יום השביתה הראשון תתקיים הערכת מצב לגבי המשך הצעדים הארגוניים של העובדים.