חברת התעופה אירופלוט למען הנוסעים היהודיים

מנכ״ל החברה התחייב להעמיד אנשי קשר שיהיו ערניים וקשובים לכל פנייה שתגיע מהקהילה היהודית, ולסייע לכל יהודי באשר הוא.

בן שאול , כ"ט בתמוז תשע"ט

הרב לאזאר ומנכ''ל איירופלוט
הרב לאזאר ומנכ''ל איירופלוט
צילום: מ. ירושלמי

מנכ"ל חברת התעופה הגדולה ברוסיה "איירפלוט" בארה"ב, ווילין חליצ'נקו, נועד השבוע עם רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר.

מטרת הפגישה היתה לנסות ולהבין את צרכי האוכלוסיה היהודית שמשתמשת לאורך ימות השנה בשירותי החברה ונדרשת לעיתים להתמודד עם בעיות כשרות וחילולי שבת.

בסביבת הרב לאזאר מסבירים כי מוסקבה, כבירת רוסיה בה יש 4 שדות תעופה עם טיסות מעבר רבות, מתמודדת עם נוסעים שנתקעו בשדה מסיבות שונות, ורבים מהם עקב איחורי טיסות והפסדי טיסות המשך. "אך בשונה מנוסע רגיל, שמעבר לסבלנות ולפעמים גם חסרון כיס, הרי שנוסע יהודי, ובפרט כזה המקפיד על תפילה בציבור ומזון כשר, גורמים שיבושי טיסות לעוגמת נפש מיותרת ובמיוחד בטיסות הסמוכות לשבתות ומועדי ישראל".

לדבריהם, בית חב"ד המרכזי במוסקבה יחד עם הגבאים בבית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה" ור' אלימלך ויסברג, עומדים בקשר רצוף עם הנהלת חברת אירופלוט בארה"ב ומטפלים באופן מיידי ובמסירות בכל פנייה המתקבלת במוקד הסיוע במרכז החסד היהודי שערי צדק.

לעיתים, הם מסבירים, לא ניתן לצאת משדה התעופה ולהספיק להגיע אל העיר עד כניסת השבת, בייחוד בימי שישי הקצרים בימות החורף. "מדובר לא אחת בבעלי אזרחות ארה"ב שאינם יכולים להיכנס לרוסיה ללא ויזה בתוקף ועוד בעיות הצצות מעת לעת", אמרו.

במהלך הפגישה הבטיח חליצ'נקו להעמיד אנשי קשר שיהיו ערניים וקשובים לכל פנייה שתגיע מהקהילה היהודית, לעשות ככל שניתן לסייע לכל יהודי באשר הוא, ולהגדיל את שיתוף הפעולה עם הקהילה היהודית.

זאת, לדבריו, בהמשך לשלושים אלף מנות כשרות שהחברה מספקת כיום לנוסעים, הדורשים לקבל את מנות המזון בהשגחה המהודרת של ועד הכשרות שעל ידי הרבנות הראשית לרוסיה.

במקביל קראו בקהילה היהודית לציבור היהודי שנוסע דרך מוסקבה, להעדיף טיסות בין הימים ראשון לחמישי בבוקר, בכדי להימנע ממקרים של עיכובים שגורמים לעוגמת נפש ולהוצאות מיותרות.