עו"ד דלית יניב-מסר
עו"ד דלית יניב-מסרצילום: סם יצחקוב

ספטמבר זהו חודש של התחלות חדשות, ולהורים רבים זוהי הזדמנות להתחיל פרק חדש בחייהם ובחיי הילדים. פעמים רבות מחליטות משפחות להעתיק את מקום מגוריהם לעיר אחרת.

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי ההורים הם האפוטרופוסים על הקטין, וכחלק מתפקידם, נתונה בידם הרשות להחזיק בקטין, לקבוע היכן יתחנך והיכן יתגורר.

אין ספק כי מעברי דירות עם ילדים כרוכות בתקופת הסתגלות לא פשוטה, הן להורה ובטח שלילד, שצריך להתרגל לחדר חדש, לסביבת מגורים חדשה, לגן ולחברים חדשים. כאשר כל המשפחה עוברת את השינוי ביחד, הנחיתה היא רכה יותר, אך מה קורה כאשר ההורים גרושים, ואחד מהם מעוניין לעבור לעיר אחרת עם הילד או הילדים המשותפים, ולמעשה להרחיק את הילדים מההורה השני?

גם אם לאם או לאב יש משמורת על הילדים, עלולות לצוץ התנגדויות מהצד השני, בייחוד אם מדובר על עיר רחוקה משמעותית ממקום המגורים הקודם. במידה וישנה הסכמה בין ההורים לגבי המעבר, וזוהי החלטה משותפת, אין כל בעיה. במידה ואין הסכמה, נשאלת השאלה, האם נתונה בידי ההורה בעל המשמורת הזכות לבחור את מקום מגוריו החדש או שמא ניתן לפגוע בזכות זו על מנת למנוע פגיעה בטובת הקטינים?

במקרה זה ניתן לראות כי מדובר בשתי זכויות שמתנגשות זו בזו: מצד אחד עומדת הזכות של ההורה שהמשמורת בידיו לבחור היכן הוא יתגורר. אולי הוא מעוניין לעבור לעיר אחרת בגלל הגירושין, על מנת להתחיל התחלה חדשה בחייו, הרחק מחייו הקודמים? אולי מעוניין לשקם את חייו במקום חדש? אולי להורה המשמורת ישנה זוגיות חדשה אותה הוא רוצה למסד בבית חדש בעיר אחרת? מול זכות זו, עומדת הזכות של ההורה האחר להיות בקשר שוטף וקרוב עם ילדיו. מה היא, אם כן, טובת הילדים במקרה זה? מה עם הזכויות שלהם?

במקרים אלו צריך בית המשפט לענייני משפחה להכריע, במידה, כאמור, שאין הסכמה. בית המשפט יבדוק האם לילדים יש אפשרות לשמור על קשר יציב, שוטף וסדיר עם ההורה השני, יבחן איזה האופי של הקשר שיהיה אתו, איזה נטל יוטל על מי מההורים מבחינה כלכלית, על כתפי מי יוטל נטל ההסעות, מה יהיה עם הילדים במקום החדש, האם יהיו מנותקים או קרובים לחברים או משפחה.

באחד המקרים הנידונים כעת בבית המשפט, מבקשת אם עם שני ילדים לעבור מחיפה לתל אביב. בית המשפט מינה מומחה שיבחן האם הילדים יוכלו להתמודד עם המעבר, האם המעבר יפגע בקשר עם ההורה הלא משמורן פגיעה משמעותית, כיצד יתבצעו הנסיעות לחיפה וממנה, מי יישא בנטל הכלכלי הכרוך בנסיעות אלה, ומהי סביבת המשפחה במקום החדש. במקרים אחרים בית המשפט הכריע לטובת אם או אב שביקשו לעבור עם הילדים מעבר לים בעקבות זוגיות חדשה.

חשוב לזכור כי אין כלל אצבע ואין שחור או לבן. כל מקרה נבחן על ידי בית המשפט לנסיבותיו. כשזכויות מתנגשות מנסים תמיד לבחון איפה תהיה הפגיעה המזערית ביותר ובמי, מי ישלם את המחיר הכי פחות. ואין דין משפחה אחת, על מורכבותה וייחודה, כדין משפחה אחרת, לא ניתן ללמוד ממקרה אחד על המקרה האחר. בית המשפט צריך לקבוע הסדר שיגשים את זכות הקטינים ליהנות ממסגרת יציבה ומצד שני יאפשר לו לשמור על קשר עם ההורה השני.

ניתן להכניס בהסכם הגירושין סעיף אשר מבהיר את הדברים וקובע לדוגמה, שההורה המשמורן יוכל לעבור לעיר אחרת עד רדיוס מסוים. יחד עם זאת, החיים הם דינאמיים והנסיבות משתנות, ולאור כך, בית המשפט יכול להתיר מעבר רחוק גם אם אינו מעוגן בהסכם הגירושין. בסופו של דבר על ההורים לחשוב יחדיו או לחוד, לפני הגיעם לבית המשפט, מהי באמת טובת הילדים, ולנסות להגיע להחלטה שתשקף את טובתם זו.

הכותבת הינה עו"ד לענייני משפחה ותיקי גירושין מורכבים ומגשרת