יוצאים מהמחזור. שטרות ריאל איראני
יוצאים מהמחזור. שטרות ריאל איראניצילום: istock

המטבע האיראני יוצא ממחזור הכספים ומוחלף בחדש – ישן: אתמול הודיעה ממשלת איראן כי תמחק ארבעה אפסים מהשטרות האיראניים, ותמיר אותם בשטרות חדשים של המטבע 'טומאן', אשר יחליף את הריאל.

עד לפני כ-85 שנה היה ה'טומאן' המטבע החוקי באיראן. הוא היה מטבע זהב שערכו היה שווה ל'דוקט' האירופאי. בשנת 1932 עברו האיראנים להשתמש במטבע חדש, ה'ריאל', שערכו נקבע על עשרה ריאל לטומאן אחד.

במשך השנים חל כרסום משמעותי בערכו של הריאל, ובשנים האחרונות הוא הלך והתדרדר עד שהגיע לכדי קריסה מוחלטת, כשכיום נסחרים המטבעות האיראניים בערך של 120 אלף ריאל מול דולר אמריקאי אחד.

בימי השפל הגדולים ביותר הגיע ערכו של הריאל בשוק החופשי ל- 180 אלף ריאל מול דולר אמריקאי אחד. זאת, כשערכו הרשמי של המטבע עומד על 45 אלף ריאל לדולר אחד בודד.

בפועל הפסיקו האזרחים האיראניים להשתמש במטבעות ובשטרות בעלי ערך נמוך, משום שהכסף איבד את ערכו והקניות בוצעו באמצעות ערימות של שטרות. כך למשל, קניה ממוצעת במכולת השכונתית יכולה להסתכם בכמיליון ריאל.

במקביל חזרו האזרחים באיראן להשתמש במונח 'טומאן', כשהם מתייחסים בכך לעשרה ריאל. המחירים בחנויות והחוזים הכתובים מתייחסים לכסף כאל טומאן, ולכן לקניה האמורה במכולת השכונתית מתייחסים באיראן כאל קניה בסכום של 100 אלף טומאן, תוך הפחתת אפס אחד מערכו של השטר.

השלטונות באיראן עצרו כבר לפני שנים את הסחר במטבע הרשמי, והתעלמו לחלוטין מהירידה בערכו. עם זאת, באחרונה מבינים האיראנים כי האינפלציה אינה נעלמת לשום מקום, והיא רק מוסיפה להעמיק, ולכן החליטו להכיר במציאות ולמחוק מהשטרות ארבעה אפסים, כך שמיליון ריאל יהפכו מעתה ל- 100 ריאל בלבד, מה שיחזיר לשוק את המטבעות ויפשט את העסקאות והשימוש בכסף.

במקביל מחליפים האיראנים גם את שמו של המטבע, ה'ריאל', וחוזרים להשתמש במקומו בשמו הישן של המטבע, ה'טומאן', אלא שעם מחיקת האפסים, עולה גם ערכו של הטומאן באופן משמעותי.

הצעד שכבר אושר על ידי ממשלת איראן אמור להיות מועבר בקרוב לפרלמנט האיראני שיצטרך לאשרר את החלטה ולהעניק לה תוקף חוקי.