"רק 10% הולכים לבתי ספר יהודיים"כיכר גלובל
בראיון שנערך עם רון לאודר, השגריר האמריקני לשעבר באוסטריה, ומי שהקים עשרות בתי ספר יהודיים ברחבי העולם הוא הציג נתון כואב.

"לפני השואה, כמעט כל ילד יהודי הלך לבית ספר יהודי, כי לא היה מקום אחר ללכת אליו. כיום רק 10 אחוז מהילדים היהודים בתפוצות הולכים לבית ספר יהודי. עלינו לשנות זאת", אמר לאודר.

לאודר הציע פתרון לבעיית ההתבוללות המאיימת על יהודי התפוצות וטען, "חינוך יהודי הוא העתיד שלנו. מה שראיתי לאורך השנים, הוא שבתי הספר שבהם ישנו חינוך יהודי אמיתי, שיעור ההתבוללות נמוך מאוד. בבתי ספר שבהם לתלמידים אין שום חינוך יהודי, שיעור ההתבוללות גבוה בהרבה. בנוסף, אנחנו מלמדים את התלמידים, בכל בתי הספר, את הגאווה בלהיות יהודי והמשמעות בכך. זה מאוד קריטי."

בשנת 1986 מינה נשיא ארה"ב רונלד רייגן את לאודר לשגריר האמריקני באוסטריה. כאשר כהונה זו הסתיימה, התחילה העבודה הפילנתרופית של לאודר בהקמת הקרן הנושאת את שמו, התומכת בחינוך יהודי לאורך מרכז ומזרח אירופה. כיום יש לקרן 62 תוכניות ב-15 ארצות, הכוללות בין השאר בתי ספר וגנים. הוא הקים, תומך, תורם ומשמש כנאמן בשורה ארוכה נוספת של גופים פילנתרופיים, יהודים ולא יהודים שונים ברחבי העולם.

לאודר הינו פילנתרופ חריג בנוף עולם הפילנתרופיה, מאחר והוא משקיע בנושא של חינוך יהודי, "יש פילנתרופים יהודים שהרבה יותר קל להם לתת כסף לארגונים שונים, ולעזור לבתי חולים, לקבוצות ריקוד... כשזה מגיע לנושא החינוך היהודי - קשה מאוד. לעתים קרובות, זה לא בידי אם הם רוצים להקים בית ספר רפורמי, חילוני או דתי; זו כבר החלטה של הקהילה המקומית."

הראיון עם לאודר נערך כחלק מפרויקט 'כיכר גלובל' באתר החדשות החרדי כיכר השבת. הפרויקט, בהנחייתו של הרב בנימין גולדשמידט, מחשובי רבני מנהטן, בוגר ישיבות פוניבז' וחברון, קם מתוך מטרה לחבר ולתווך למגזר החרדי בישראל נושאים המעסיקים את יהודי התפוצות.

"יהודים דתיים הם סמל לערבות הדדית ורצון לעזור אחד לשני, שזה נפלא, אבל יש סטיגמה על יהדות התפוצות שהם לא יהודים באמת", אומרים בכיכר השבת, "אבל האמת היא כמובן שהם חלק מאיתנו. הם אחים שלנו ואנחנו חייבים להכיר את האתגרים העומדים לפתחם."