אני לא ירושלמי לא נולדתי בירושלים, אין לי משפחה בירושלים וכרגע לא גר בירושלים, אך בזיכרוני ובטיולי הרבים בירושלים נחקקו שני אסוציאציות שמזכירים לי את המילה ירושלים : הראשונה כברור מאליו זה הכותל והשנייה שוק מחנה יהודה האגדי.

שוק האוכל המרכזי בבירת ישראל החל להתגבש כבר במאה ה-19. כיום הוא מכסה שטח ניכר בין הרחובות יפו ואגריפס, כשרחוב מחנה יהודה עצמו מהווה רק ציר אחד ממנו. השוק ידע ימים קשים וספג פיגועי טרור עקובים מדם. כשהמצב הפוליטי בבירה נרגע הסתמנה תפנית חיובית בשוק, והוא עבר שיפוץ מקיף שכלל ריצוף וקירוי.

ההכלאה בין השוק לקניון הולידה את "שוק הבוטיק". חלקים ממחנה יהודה עונים להגדרה הזו. הרצפה הרבה יותר נקייה, מסעדות מעוצבות ודוכנים אותנטיים שלובים זה בזה, "סיורי טעימות" שפעם היו נעשים באמצעות מורה-דרך מוצעים באתר אינטרנט מעוצב. האורגני והבורגני מתקיימים זה לצד זה: במסעדות חדשות ומוקפדות, ארונות משקאות אופנתיים מחפים את הקירות, את הטיח התקלף החליפו אריחים צבעוניים והכיסאות הם לא רק ירושה מסבתא.

השוק העממי , הרעשני , מלא כול טוב , האנשים הפשוטים הצעקניים, ריח התבשילים לפני שבת , מסעדת רחמו מתוך השיר ירושלים שלי . השוק לפני הבחירות מעוז הימין הפיגועים שהיו שם , בקיצור הדופק של ירושלים והמדינה .

אבל רגע מה קורה פה ? מאיפה באו כל קבוצות התיירים דוברי שפות זרות, תל אביב שבאו לאכול במסעדות "האותנטיות" ממתי הם באים לפה לאכול . רגע ! מה זה מסעדת שף? רגע לא התבלבלתי במיקום? איפה כל המסדות העממיות שהגישו אוכל שבושל על פתיליות?

טוב אולי לא שמתי לב נלך לאכול צהרים בפינה הקטנה של מוריס, אין על מוריס מקום טעים ,משפחתי ונחמד ומחירים שווים לכול נפש. מה זאת ההמולה הזאת? עוד פעם כל כך הרבה תיירים מהיכן כל השולחנות האלו , טוב אני אלך לשתות קפה אצל אחת מבתי הקפה המקומיים . ארומה! מאיפה זה בא? מה זה מכל מוכרי גבינות הפרימיום והפאבים בתוך השוק ? המקום השתנה לגמר. תחזירו לי את השוק שלי מיד!

זהו חלק מסיור בר מצווה בירושלים בשוק המרכזי של העיר החדשה: שוק מחנה יהודה. השחקן בתאטרון על הדרך, מציג ירושלמי ותיק, שמתגעגע לשוק שהיה פעם, לפני המוני התיירים שבאו ושינו לו אצת השוק. הוא מבקש מחתן בר המצווה שיעזור לו להחזיר את השוק לתושביו המקוריים (ואם אפשר על הדרך שיוריד מחירים)

בסיורבר מצווה בירושלים זה, חתן השמחה צריך לגייס את כל בעלי הבסטות, ולשכנע אותם, לאסור על תיירים מתל אביב וממקומות אחרים להגיע, להחזיר את דוכני הפירות והירקות והבשר המקוריים ולהעביר חוק עזר עירוני שכאן מותר לבשל רק על פתיליות.....סתאאם לא באמת, אבל הסיור יעביר את החוויה של השוק של פעם, לפני שהוא נהיה טרנדי ומפוצץ במסעדות מפונפנות ובארים אופנתיים.