אופיר חסדאי ז"ל ומשפחתו
אופיר חסדאי ז"ל ומשפחתוצילום: באדיבות המשפחה

על פי הערכות הסעיף שבו יואשם ויקטור קטן, מי שביצע את הירי שהביא למותו של אופיר חסדאי ז"ל, לא יהיה רצח אלא הריגה. זאת בהתאם לשינויים האחרונים בחוק. ביקשנו להבין את הסיבות לכך בשיחה שקיימנו עם עורך הדין בועז קינג, מומחה למשפט הפלילי.

"לאנשים הפשוטים אמנם נראה שיש כאן רצח, אבל מבחינה משפטית, גם לפני הרפורמה שנכנסה לתוקף בשביעי לחודש, התיק אמור להיות הריגה ולא רצח", אומר עו"ד קינג ומסביר כי הבדיקה הראשונית כדי לקבוע את דרגת האישום היא בחינת היסוד הנפשי לביצוע העבירה.

"חייבים להוכיח לבית המשפט שאצל הנאשם התגבשה הכוונה לקטול את הנרצח. זה יכול להיות שהוא יצא לבית הקרבן כדי להביא למותו וכו', אבל במקרה שלנו אף אחד לא חושב שכאשר מבצע הירי יצא לקניון הוא רצה להביא למוות של אדם מסוים". לזאת מוסיף ומעיר קינג כי "אמנם יכולה הפרקליטות לומר שהתגבשה הכוונה באותן שניות שלפני הירייה, אבל זה לא יחזיק מעמד כי היסוד הנפשי הוא החשוב כאן".

"גם אם פגעתי באדם עם סכין בקטטה, אבל פגעתי שלא באזור הלב דקירה אחת עדיין הדבר יביא להסדר טיעון או להרשעה בעבירה של הריגה", מוסיף קינג ומציין כי בפועל קשה מאוד להוכיח עבירה של רצח, למעט מקרים של רצח המתבצע על ידי נציגי משפחות פשע או ירי לאחר מארב או רצח בתוך המשפחה לאחר ריב ארוך וממושך.

"מיד כששמעתי על המקרה הזה היה לי ברור שזה אמנם רצח אבל מדובר בחשד להריגה, כי זה יותר נכון ובמקרה הזה זה קלאסי", דברי עו"ד קינג המציין כי לנוכח השינויים בחקיקה שחלו בראשית החודש המקרה הנוכחי תואם עבירה של הריגה של מי שהביא למותו של אחר בעקבות קינטור, עבירה שעליה ניתן להשית עונש של עד עשרים שנות מאסר. עם זאת הוא סבור כי יהיה ניסיון לשנות את הסעיף לדרגת 'המתה בקלות דעת' שעונשה עד 12 שנות מאסר, אך בפועל הוא מעריך שהעונש יסתכם ב-4 עד 6 שנות מאסר לנוכח הנסיבות, הרקע של היורה ללא עבירות קודמות, מצבו הבריאותי, העימות שהיה בין רעייתו של היורה לבין הקרבן ונתונים נוספים.

ומה באשר לעמדת משפחת הקרבן? "למשפחת הקורבן יש אפשרות להיות מיוצגת, אבל בשורה התחתונה אין יותר מדי כלים לפעול. אפשר להיפגש בפרקליטות ולשכנע להשתמש בהוראת החיקוק היותר חמורה, אבל בהנחה והפרקליטות מגיעה להסדר טיעון, החוק קובע שחייבים ליידע את המשפחה אבל לא חייבים לקבל את עמדת המשפחה שברור שהם ירצו מאסר עולם או עונש מוות".