אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK
בדיקת מוח פשוטה ולא פולשנית יכולה לזהות את החלבון הקשור בסיכון לחלות באלצהיימר.

הבדיקה ניתנת לביצוע במרכז הרפואי הדסה ועשויה לסייע האלצהיימר שעד כה אין דרך לזהות ולאבחן אותה מראש או בשלבים המוקדמים שלה.

מדובר כנראה בבשורה של ממש עבור מי שבמשפחתם רקע של המחלה או חושדים בקיומה.

פרופ' סימונה בן חיים, מנהלת המחלקה לרפואה גרעינית וביו-פיזיקה בהדסה, שהייתה בין אנשי הצוות הראשונים בעולם שביצעו את הבדיקה במסגרת מחקרית בארץ, מסבירה כי מדובר בסריקת מוח במכשיר PET CT עם חומר רדיואקטיבי מיוחד.

חברת הבת של הדסה, ש.ר.י, המתמחה בפיתוח וייצור של חומרי הדמיה מולקולריים לשימוש בהדמיית ה- PET בניהולו של פרופ' אייל משעני – מומחה בעל שם עולמי בתחום, חתמה עם חברת GE על הסכם יצור ושיווק בלעדי לחומר ההדמיה -VIZAMYL, שהינו חומר הדמיה מולקולרי המסוגל לזהות הימצאות במוח של חלבון הקשור לסיכון לחלות במחלת אלצהיימר .

לדברי פרופ' בן חיים, הויזמיל - אותו חומר רדיואקטיבי המוזרק לנבדק, מסוגל לזהות את הימצאותו של חלבון מסויים (הנקרא בטא עמילואיד) שהוכח במחקרים רבים קשר בין הימצאותו במוח לבין הסיכון לחלות במחלת אלצהיימר.

כעת, לראשונה בארץ לפי שעה, מוצעת הבדיקה שתתבצע במכשיר ה-PET CT הדיגיטלי והמתקדם בהדסה לאנשים עם חשד למחלה. בדיקות ראשונות החלו להתבצע בתקופה האחרונה.

ד"ר דנה אקשטיין, מנהלת המחלקה לנוירולוגיה, מדגישה כי הבדיקה מומלצת לאחר היוועצות עם נוירולוג, ויש צורך להיוועץ שנית עם נוירולוג לאחר שמתקבלות תוצאותיה.

עפ"י תוצאת הבדיקה, הנוירולוג המטפל יוכל להמליץ על טיפול מותאם היכול לעכב את התקדמות המחלה.

עוד מדגישה ד"ר אקשטיין, כי הבדיקה משמעותית בגילאים צעירים יחסית עבור מי שלוקים בדמנציה בשלבים ראשוניים. על פי הבדיקה נוכל להעריך האם מדובר בדמנציה שמקורה במחלת אלצהיימר או דמנציה בשל מחלה אחרת – ובהתאם ניתן לתת תרופות נכונות וטיפול מתאים.