אוהדי חיפה
אוהדי חיפהצילום: פלאש 90

ב-2013 יזמו בארגון הכדורגל האירופי, אופ"א, את התכנית החדשה שלהם למלחמה בגזענות. אחרי שהמקרים הגזעניים בכדורגל האירופי האמירו והתפשטו כמו אש בדקה קוצים, החליטו בארגון הכדורגל האירופי שלא לעמוד מהצד ושיכללו את התכנית שלהם למלחמה בגזענות.

על פי התכנית, שחקן שינהג בצורה גזענית יורחק ללא פחות מ-10 משחקים, כמו גם עונשים חמורים שיושתו על מועדוני כדורגל שאוהדיהם מתנהגים בצורה גזענית.

בישראל הכניסו לאחרונה את אחת תכנית שלושת הצעדים של אופ"א למלחמה בגזענות האוהדים, שאמורה להביא למיגור תופעות אלו ממגרשי הכדורגל, אך לא תמיד זה פועל מסתבר.

היה זה במהלך משחקה של מכבי חיפה ביום חמישי האחרון במסגרת מוקדמות הליגה האירופית, כשזו אירחה באצטדיונה הביתי, אצטדיון סמי עופר, את מחזיקת הגביע הצרפתית שטרסבורג למשחק הגומלין במסגרת הסיבוב השני של המוקדמות.

מה שהחל כמחווה מדהימה ועוצמתית ותגובה לאירועי האנטישמיות שחוו האוהדים הירוקים במשחק הראשון בשטרסבורג עם שירת המנון התקווה, המשיך עם אירוע לכאורה גזעני ומביש.

על פי דיווחים בכלי תקשורת בצרפת וממה שכתבו ברשתות החברתיות שחקני שטרסבורג עולה כי האוהדים החיפאים נהמו לעברם של שני שחקניה שחומי העור, נונו דה קוסטה ויוסופ פופאנה והשמיעו קולות של קופים במהלך החימום.

יממה לאחר העפלה של הצרפתים לשלב הבא, למרות שהפסידו בתוצאה 1:2 לחיפאים בישראל ובשל הניצחון בשער אחד יותר בצרפת, התייחס קפטן שטרסבורג, ז'ונאס מרטן לקריאת הגזעניות של אוהדי חיפה כשכתב: "הקופים עלו שלב. כולנו ביחד אחים" והוסיף "לא לגזענות".

מי שעמד במוקד הקריאות הגזעניות, פופאנה, כתב גם הוא בחשבון האינסטגרם שלו: "תודה על הנהמות, זה היה ממש קלאסי".

כעת מעניין יהיה לראות האם אופ"א תפתח בחקירה ואכן תעמיד את חיפה לדין על קריאות הגזעניות של אוהדיה, דבר שעשוי להביא לעונש קשה עבורה בדמות סגירת יציעים ומשחקים ללא קהל במסגרות האירופיות השונות.