מורים ומנהלים, האם אתם שחוקים?

שנת הלימודים העמוסה הסתיימה וזה הזמן שלכם, המורים והמנהלים, לאגור כוחות חדשים. בחנו את עצמיכם - עד כמה אתם שחוקים?

בשיתוף מכללה ירושלים , ד' באב תשע"ט

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: iStock

שנת הלימודים העמוסה הסתיימה ואתם כבר טרודים בתכנון ובנית השנה הבאה. לעיתים נראה שהחופשה פוסחת עליכם, ולא מאפשרת התרעננות ואגירת כוחות.

רגע לפני שאתם נכנסים לעומס המשימות ולהיערכות לקראת ההמשך - ריכזנו עבורכם כמה טיפים לימי החופשה, שיקלו עליכם את פתיחת השנה.

בחנו את רמת השחיקה שלכם

שחיקת מורים ומנהלים היא תופעה ידועה ומוכרת המהווה אבן נגף במערכת החינוך. יש אנשי חינוך שהשחיקה המקצועית שלהם מופיעה מוקדם יותר מאחרים, ויש מי שיחוש בשחיקה רק אחרי שנות עבודה רבות.

ראשית, בדקו את עצמכם, האם אתם חווים שחיקה בעבודה?

ענו על כל השאלות וחישבו את הניקוד שקיבלתם.

על כל שאלה שעניתם עליה "אף פעם" קבלו 0 נקודות, "לפעמים" – נקודה 1, "לעיתים קרובות" – 2 נקודות", "כל הזמן" – 3 נקודות.

1. אני מרגיש/ה מותש/ת פיזית ונפשית בסוף יום עבודה.

2. יש לי נדודי שינה.

3. אני מרבה לחשוב שהעומס הנפשי בעבודה גדול עליי.

4. אחרי יום עבודה אני חוזר/ת הביתה כועס/ת ועצבני/ת.

5. אני מרגיש/ה על סף קריסת עצבים.

6. אני מתקשה להירגע אחרי יום עבודה.

7. אני חושב/ת שהעבודה פוגעת בבריאותי.

8. אחרי יום עבודה כבר אין לי כוח לעשות משהו, לצאת, לבלות וכו'.

9. אני מרגיש/ה שאנשים אחרים מעמיסים עליי את הבעיות שלהם.

סכמו את הניקוד שקיבלתם.

0-3 נקודות: רמת שחיקה נמוכה.

3-7 נקודות: רמת שחיקה בינונית. כדאי שתנצלו את הקיץ הזה למילוי מצברים.

7-12 נקודות: קיימת שחיקה גבוהה. עליכם לנתח לעומק את ההתנהלות שלכם בעבודה ולבדוק דרכים להפחתת העומס והלחץ הנפשי.

מעל 12 נקודות: רמת שחיקה מסוכנת. מומלץ לבקש סיוע מקצועי.

כעת, משזיהיתם את רמת השחיקה בה אתם מצויים מומלץ לנצל את הקיץ להפחתת השחיקה המקצועית.

  • הקדישו לפחות מספר שעות בשבוע לתחביב אומנותי כלשהו. לא חייבים לעשות זאת במסגרת כלשהי, גם פעילות ביתית מספיק טובה בשביל זה. תציירו, תפסלו, תרקדו. תנו לאנרגיית היצירה לחזק את הנפש.
  • לפחות פעמיים בשבוע עסקו בפעילות גופנית. פעילות זו בריאה כמובן אך גם מאפשרת מרחב חשיבה ויוזמה. בריכות ומכוני כושר רבים מציעים מנויים מוזלים לשעות נפרדות, מומלץ לנצל את ההנחה הזאת.
  • אל תסתגרו בבית. גם אם תמיד אתם מוצאים עוד כמה דברים דחופים לעשות בבית, פנו שעות למפגש עם חברים, מכרים וידידים שאינם מתחום העבודה או העיסוק המקצועי שלכם.
  • דברו עם האנשים הקרובים לכם על תחושותיכם, על הקשיים שאתם חווים.
  • תתנסו בשיטות הרפיה שונות, ותבחרו את זו שמתאימה לכם במיוחד. שיטות הרפיה אלו יוכלו לסייע לכם גם במהלך השנה בעתות עומס.

בשלב זה, חשוב לתכנן נכון את השנה הבאה על מנת להקל על ההתנהלות בה

ערכו שיחת סיכום משותפת עם ההנהלה, המורים ונציגי התלמידים. נסו לבנות צוות חשיבה משותף לשיפור הדברים הזקוקים לשיפור וחיזוק הנקודות הטובות בבית הספר. נסחו חזון משותף לבית הספר או לכיתה, בקשו מהתלמידים להיות שותפים פעילים ולהכין בתחילת השנה תכנית פעולה שנראית להם חשובה וישימה כאחת.

הקדישו זמן לחשוב על העתיד הפרטי שלכם. שחיקה ועומס נובעים לא פעם מתחושה של תקיעות וחוסר התקדמות, היעדר הערכה מספקת או אי מימוש הפוטנציאל האישי. אל תפסיקו לשאוף לממש את החלומות שלכם.

למעוניינים להתקדם מקצועית, נזכיר כי ניתן להירשם ללימודי תואר שני במגוון תחומים בתכניות המותאמים לאנשים עובדים.

המכללה ירושלים, למשל, מציעה מסלול לימוד ייחודי לתואר שני למורים שמעוניינים להתקדם במערכת החינוך, ולקבל כלים יישומיים וידע תיאורטי נרחב: תואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך בדגש על ניהול מעשי ועיצוב זהות ניהולית בשילוב של סימולציות בניהול.

לפרטים נוספים על תואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך במכללה ירושלים ועל מסלולים נוספים לתואר שני: 02-6750911