נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: קובי ריכטר - TPS

כשאתם בחו״ל תמיד אתם אומרים לעצמכם: ״איך כל כך יקר בארץ?״. למה ישראל יותר יקרה מאנגליה, ארה״ב, איטליה, יפן והולנד?

התשובה: כי אין מספיק תחרות.

הנה הסיפור שצרב בי את מלוא כוחה של התחרות (הייתי בצד של המוכר): ב-2002 בעודי מנכ״ל חברת אבטחת בנקים, סיפקנו תוכנה למוסדות פיננסים גדולים בארה״ב. בהתחלה היינו היחידים בשוק שסיפקנו תוכנה זו. למעשה מונופול.

גבינו כ-60,000 דולר לחודש על התוכנה. יום אחד אני מקבל טלפון עצבני מהלקוח הכי חשוב שלנו: ״נפתלי, אני רוצה שתגיע אליי דחוף למשרד (בדרום קרוליינה). יש לך מתחרה שמציע את אותה התוכנה ב3,000 דולר (!) בחודש. זהו אחד חלקי עשרים (1/20!) מהמחיר שאנחנו גבינו.

לבי נפל. למחרת טסתי ללקוח והוא זעם עליי - בצדק - כיצד העזנו לקחת ממנו מחיר כל כך גבוה.
הוא הודיע לי בכעס שהוא עובר למתחרה.

ישבתי איתו ארוכות, הסברתי לו שהשירות שלנו טוב בהרבה, אין מה להשוות בין איכות התוכנה ועוד. לאחר כ3 שעות הלקוח נשאר איתנו, אך חתך את המחיר מ60,000 ל6,000 דולר (כן, 90% פחות).
עדיין פי שניים מהמתחרה, אבל לא פי 20.

בטיסה חזרה חשבתי המון, והבנתי שבעצם גבינו 60,000 מסיבה פשוטה: כי יכולנו. לא היה לנו תחליף.
(אגב, אל תרחמו על הבנק, שהוא מ-3 הגדולים בעולם😄)

ואז הבנתי את כוחה העצום של התחרות. כל ספק, כל מוכר, תמיד ימכור במחיר המקסימלי שיוכל, כי מטרתו מיקסום רווחים. אם אין אלטרנטיבה זולה יותר, הוא ירשה לעצמו לקחת מחיר גבוה. אם יש אלטרנטיבה זולה יותר, הוא לא יוכל ״ לדפוק מחיר״. זהו. ככה פשוט.

התחרות היא סודה של הכלכלה החופשית. היא גורמת למוצרים להשתפר כל הזמן, למחירים לרדת ולשירות להיות טוב יותר.

עכשיו תבחנו את חייכם. מהר מאד תשימו לב: בכל מקום שאתם נתקלים בשירות טוב, במחירים סבירים, יש שם תחרות. בכל מקום שאתם נתקלים בשירות נוראי, תת-רמה, מחירים מופקעים - אין תחרות (למשל בעירייה, במשרדי ממשלה).

דוגמא: טיסות מישראל ולישראל עלו המון כי השמיים היו סגורים בפני חברות תעופה זרות. עד שהשמיים נפתחו. מאז המחירים בצניחה.

כנ״ל סלולר. כנ״ל גבינות צהובות שבהיותי שר הכלכלה פתחתי לתחרות ומחירם ירדו בחצי. כנ״ל מחירי מלט, לאחר שפירקתי את מונופול נשר ב2014.

הימין המאוחד בראשות שקד (ובתוכו הימין החדש כמפלגה עצמאית) מחוייבת להוריד מחירים בישראל על ידי הסרת חסמי ייבוא, הורדת מכסים, זיהוי מונופולים ופירוקם. ללא לאות.

זו הבטחה שלנו. עד שהמחירים בישראל יהיו הוגנים. אף אחד אחר לא יעשה זאת עבורכם.