מתכוננים ללימודים? כל הדרכים לשפר את הריכוז בכיתה

כמה טיפים ושיטות לדרך שיוכלו לעזור לכם לשפר את יכולות הריכוז בכיתה.

תוכן שיווקי , ה' באב תשע"ט

פאזל. אילוסטרציה
פאזל. אילוסטרציה
צילום: iStock

אתם מגיעים לאוניברסיטה, לתיכון, לישיבה או לקורס מעשי והשיעור מתחיל.

ברבע השעה הראשונה אתם עוד ערניים לחלוטין וקולטים את החומר הנלמד, אך ככל שמתקדם השיעור אתם מגלים כי ההכרה מתחילה לנדוד למחוזות אחרים.

אם אתם נמנים על הסטודנטים שאובחנו כבעלי הפרעות קשב וריכוז הקושי כפול שבעתיים. במאמר זה תגלו מספר טיפים כיצד לשפר את הריכוז בכיתה.

לומדים לתרגל מדיטציה

ריכוז בזמן השיעור מושפע פעמים רבות מהיכולת שלנו לעצור לרגע את בליל המחשבות הנושאות אותנו אל אירועי העבר והציפיות לעתיד. תרגול מדיטציה הוכח מחקרית כיעיל מאד בהשגת השליטה הזו על הפעילות המוחית.

כמובן אינכם צריכים לתרגל בזמן השיעור כי הדבר יסיח את דעתכם מהנאמר בו, אלא להוסיף את תרגול המדיטציה לשעות הפנאי שלכם.

תרגילי נשימה – לומדים מההודים

טכניקה נוספת שמסייעת לריכוז ואותה אפשר לבצע גם באמצע השיעור היא תרגילי נשימה – המחזירים אתכם לפוקוס. אם אתם מגלים שהגוף מתחיל לנוע בחוסר נוחות על הכסא והמילים של המורה או המרצה מתחילות להישמע מונוטוניות סגרו את הפה והתחילו לשאוף ולנשוף לאט דרך האף.

התהליך יעזור להרגיע את הגוף וימלא את הגוף בחמצן. טכניקות אלה מכונות בהודו "פראנה-איאמה" והן מיועדות לאפשר זרימה של האנרגיה החיונית (הפראנה) לגוף ולסייע להגיע למצב של ריכוז (המכונה בסנסקריט "דהארן").

ריכוז על להבת נר

טכניקת ריכוז נוספת היא ריכוז במרכז הלהבה של נר. אף היא לקוחה מהיסודות של עולם היוגה בדומה לתרגילי הנשימה. הדליקו נר במקום בטוח והצמידו אותו למרכז צלחת.

לאחר מכן שבו מול הנר ונסו להתמקד בלהבה. כאשר מופיעות מחשבות אחרות ציינו בראשכם את המילה "מחשבה" וחזרו להתמקד בנר. כאשר אתם נמצאים בשיעור תוכלו למקד את ההכרה בדיוק באותה הצורה בלוח ולהתרכז בשיעור.

תגמול אישי

שיטה נוספת לפיתוח דפוס התנהגות שונה במהלך השיעור מגיעה מהאסכולה הביהביוריסטית במדעי החברה וקשורה לצורך שלנו בתגמול על עבודה שאנו עושים. כשהיינו ילדים ההורים השתמשו בשיטה זו על מנת לעודד אותנו לבצע פעולות.

כעת, אנו יכולים להשתמש בשיטה בעצמנו ולהעניק לעצמנו מתנות קטנות כנגד כל שיעור שהצלחנו להתרכז בו ולסכם את הנאמר. מתנות אלה לא חייבות להיות חומריות בהכרח – הם יכולות להיות חטיף אנרגיה בריא, רבע שעה של משחק אינטנסיבי בטלפון בהפסקה או שייק פירות טעים. לאורך הזמן יתפתח ההרגל להתרכז במהלך השיעורים לזמן קצוב ונוכל להפחית את תדירות ה"מתנות" הללו.

בצעו אבחון הפרעות קשב וריכוז

אם כל הטיפים הקודמים לא עזרו יתכן ואתם לוקים בהפרעה נפוצה המכונה "הפרעות קשב וריכוז" (A.D.H.D) שיכולה להתבטא גם בהיפראקטיביות. הלוקים בהפרעה זו מתקשים פעמים רבות להתרכז בשיעור ואף מתקשים בניהול הזמן בלימוד לבחינה או בהכנת שיעורי הבית.

ההתנהגות האימפולסיבית המלווה את הסטודנטים עם ADHD ניתנת לשליטה הן באמצעים תרופתיים והן בטכניקות ריכוז ללא התערבות תרופתית. מלבד אלה סטודנטים שלומדים טכניקות יעילות לניהול זמן יכולים לשפר בצורה משמעותית את תפקודם לאורך כל שנת הלימודים.

לכן, כדאי לבצע אבחון הפרעות קשב מקצועי ולגלות אם הסיבה שאתם לא מתרכזים אינה קשורה לתוכן השיעור אלא לבעיה אישית. הבדיקות מתבצעות באמצעות תוכנות מחשב (כמו בדיקת TOVA), שאלונים ושיחות אישיות המסייעות לגלות את הגורם לכך שאינכם מרוכזים.

לסיכום, אם אתם סובלים מחוסר יכולים להתרכז בזמן השיעור אפשר לשלב פתרונות טבעיים כמו תרגולים שונים מעולם היוגה שהוכחו כמסייעים להגביר את יכולת הריכוז. אם בצעתם אבחון וגיליתם שאתם סובלים מ ADHD והטכניקות האחרות לא מסייעות לכם להתרכז - כדאי לשקול גם התחלה של טיפול תרופתי בהתאם להמלצות הצוות.

אין באמור לעיל, במידע או בתשובה כדי להוות בדרך כלשהי, ייעוץ רפואי או אחר כלשהו, המלצה או תחליף לטיפול כלשהו או המלצה למוצר או תכשיר כלשהו. אי לכך, יש לקרוא היטב את עלון המידע הנלווה לכל מוצר ולפנות לרופא לצורך קבלת טיפול או ייעוץ רפואי.