אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Thinkstock

הרשם לענייני ירושה השיק לאחרונה פלטפורמה חדשה באתר האינטרנט שלו, הכוללת מספר שירותים מקוונים, המקלים על האזרחים משמעותית ומקצרים את זמני ההמתנה.

הפלטפורמה מאפשרת להגיש בקשות ביניים בתיקים שמתנהלים ברשם לענייניי ירושה ולקבל העתקי צווים באופן מקוון, בנוסף למידע על התיקים שניתן לקבל באתר.

כך למשל, ניתן להגיש באופן מקוון התנגדות, בקשה להארכת מועד להגשת התנגדות, בקשה לתיקון טעות סופר, בקשה למינוי מנהל עיזבון, בקשה לעיון בתיק ועוד.

בנוסף, מאז החל רשם הירושות בשרות דיגיטלי לצווי ירושה וצווי קיום צוואה בספטמבר 2018, קוצרו לוחות הזמנים משמעותית ועומדים כיום על 30 יום בממוצע, לעומת 60 יום בעבר.

המעבר לצווים דיגיטליים מאפשר את שליחת הצווים בדואר אלקטרוני למבקש או לבא-כוחו מיד עם חתימתם על-ידי הרשמים לענייני ירושה.

במקביל, לראשונה במשרדי הממשלה, משרד המשפטים שולח את הצווים ישירות באמצעות ממשק לגופים מוסדיים ובהם משרדי ממשלה אחרים, כגון: הרשות לרישום והסדר מקרקעין (טאבו), רשות מקרקעי ישראל, רשות התאגידים, משרד החוץ, חברות הביטוח והבנקים.

כתוצאה משינוי זה גופי הממשלה לא דורשים עוד מהציבור להמציא את הצו שהונפק על ידי רשם הירושה וניתן להגיש לגופים אלה בקשה לביצוע פעולה ללא העתק של הצו המודפס.

המהלך האמור להביא לחיסכון של מיליוני שקלים ויחד עם מהלכים נוספים הביא לקיצור לוחות הזמנים לטיפול בבקשה ולעמידה ביעד שנקבע של חתימה על 80% מהצווים בתוך 45 יום.

בשנה האחרונה הונפקו מעל 31,100 צווים על ידי רשם הירושות.

כמו כן, בימים אלה, בהתאם לתיקון תקנות הירושה אותו יזם האפוטרופוס הכללי, החל רשם הירושה בסריקת צוואות על מנת לשמור עליהן מנזקים בלתי צפויים.

כל צוואה שתתקבל מהיום תיסרק לעיני בעל הצוואה וכ- 60 אלף צוואות שכבר הופקדו ייסרקו גם כן על ידי רשם הירושה. במידה ובעל צוואה מתנגד לסריקת צוואתו, הוא יוכל להגיש התנגדותו מיום שישי, 9 באוגוסט ועד ל-9 בנובמבר 2019.

עד היום כל צוואה שהתקבלה לשמירה אצל רשם הירושות נשמרה בכספת וכעת תישמר גם שם וגם בקובץ מוצפן.

עו"ד סיגל יעקבי, האפוטרופוסית הכללית והכונסת הרשמית ציינה כי "רשם הירושה עבר מהפכה בשירות בשנים האחרונות. הנגשת השירותים המקוונים מאפשרת לציבור הרחב להגיש את כל בקשות הביניים בתיקים שמתנהלים ברשם לענייני ירושה מרחוק בכל עת בקלות ובמהירות, ללא צורך להגיע פיזית למשרדי רשם הירושה".