ריבלין, הקצינים והלוחמים
ריבלין, הקצינים והלוחמיםצילום: קובי גדעון, לע''מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ביקר את מערך הגנת הגבולות שבגבול ישראל ומצרים, סמוך לניצנה.

המערך כולל את גדודי קרקל, אריות הירדן, ברדלס ולביא הבקעה, ועוסק בפעילויות ביטחון שוטף ביהודה ושומרון ובגבול ישראל עם מצרים וירדן.

את הביקור ליוו ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז, מפקד מערך הגנת הגבולות תת אלוף אמיר אבשטיין, סגן מפקד עוצבת אדום אל"מ דודו כהן ומפקד חטיבת פארן האל"מ יצחק בן בשט.

המערך שהוקם בשנת 2017, מאגד תחתיו את הביטחון השוטף בהגנה על גבולות המדינה. לוחמות ומפקדות משרתות במסגרתו בתפקידים משמעותיים בצוותי האיסוף וחיל הרגלים, וגם כתצפיתניות ומפקדות בחמ"ל. בין השנים 2012 ל-2016 עלה מספר הלוחמות בזרוע היבשה ב-150%, ובתוך עשור גדל מערך התצפיתניות משמעותית כשבנוסף צורפה אליו יחידת הגששים.

הנשיא צפה בתרגיל שדימה יכולות מגוונות מול אתגרי הגזרה הדרומית ואת הפעילות המבצעית השוטפת להגנת גבול ישראל-מצרים. ״לוחמות ולוחמים כאן הנשיא", עלה מולם הנשיא בסיום התצוגה בקשר והודה להם: "תודה על תצוגה מעולה שהוכיחה בדיוק את יכולותיכם. כל הכבוד, רות סוף".

הנשיא סקר את האמצעים השונים לתצפית ואף הטיס את אחד הרחפניים של צוות האיסוף.

בשיחה שערך הנשיא עם הלוחמים והלוחמות לאחר התרגיל שמע על המקומות השונים מהם הגיעו. עולה חדשה מהולנד סיפרה לנשיא שהגיעה ארצה מתוך ציונות ולוחם מכפר קרע סיפר כמה הוא גאה שלמד עברית והוא יכול לדבר בה עם הנשיא לצד לוחמות ולוחמים מכל רחבי מהארץ ומכל המגזרים.

"אתם ממלאים תפקיד חשוב כל כך עבור כולנו", אמר הנשיא והוסיף: "זו לא עוד יחידה. אתם עומדים ועומדות מול שאלות חברתיות רציניות הנוגעות לכל שבטי ישראל ובסופו של יום כולנו חיים יחד באותה חברה ובאותה מדינה שאנחנו חייבים לשמש לה מגן. לא נפקיר את הגנתה בידי אחרים ואם אנחנו לא נגן עליה, לא יהיה מי שיגן עליה".

הנשיא ייחד תודה לבנות המשרתות במערך וביניהן גם בנות דתיות רבות: "אנחנו לא רוצים לפגוע באף קהילה מקהילות ישראל ובציפור נפשו של אף אזרח בישראל. צה״ל מפליא לאפשר לכל אדם לחיות באמונתו על כל המורכבות הכרוכה בכך״. הנשיא הודה בחום ללוחמות והלוחמים וביקש מהם לשמור על עצמם בעודם שומרים עלינו.