דניאל עטר ליד הפרוכת
דניאל עטר ליד הפרוכתצילום: חורחה נובומינסקי

בתום 70 שנות חיפושים, נפתרה תעלומת הפרוכת שכיסתה את ארונו של הרצל כשהובא לקבורה. ל"ישראל היום" נודע כי השבוע נמצאה הפרוכת במחסן בבית קק"ל בתל אביב.

הפרוכת נעלמה בשנת 1949, לאחר ההלוויה.

יו"ר קק"ל, דניאל עטר, שהחליט שהפרוכת תוצג מעתה במוזיאון קק"ל בבניין בתל אביב, סיפר כי "נפלה בחלקנו זכות גדולה למצוא את הפריט ההיסטורי החשוב הזה שמקשר אותנו לאבי הציונות, ומזכיר שוב את העובדה כי ללא ציונות לא הייתה קק"ל - וללא קק"ל לא הייתה ציונות. הפרוכת הזו היא בעלת ערך סנטימנטלי, ומעשה אמנות השזור בתולדות הציונות".

לפני כשבועיים החליט דירקטוריון קק"ל שבית קק"ל ההיסטורי בתל אביב יוסב מבניין משרדים של קק"ל למלון בוטיק שבו יהיה גם מוזיאון לשימור ההיסטוריה הציונית. השבוע, במהלך סידור מחסני המבנה ההיסטורי, מצא ד״ר אריה בן, היסטוריון ומנהל מוזיאון קק״ל זה 30 שנה, בד אפור מקופל מתחת לארון, שנראה תחילה כמו בד יוטה. רק לאחר שנפתח התגלתה הפרוכת האבודה.

תיאוריות וקונספירציות רבות עלו במהלך השנים סביב הניסיון להבין מה עלה בגורלה של הפרוכת שכיסתה את ארונו של חוזה המדינה. בשנת 1935, בקונגרס הציוני ה־19 בלוצרן, הוחלט להגשים את צוואתו של הרצל ולהעלות את עצמותיו מאוסטריה לקבורה בארץ ישראל.

בהמשך ההחלטה פנתה ההסתדרות הציונית באמצעות מחלקת הנשים הציונית של ויצ"ו לאדריכל אוסקר שטרד ולאמן היודאיקה ארתור וייס, וביקשה מהם לעצב ולהכין פרוכת.