קצין שב"ס תרם אונת כבד לילד בן 8 מירדןשב"ס

חוסאם טריף, קצין שב"ס ואב לשלושה ילדים מכפר מג'אר, החליט לתרום אונת כבד למורסל אלבלאוס (8), ילד מירדן המשתייך לעדה הדרוזית.

טריף לא הכיר את אלבלאוס או את בני משפחתו לפני ההחלטה על התרומה. ניתוח השתלת אונת הכבד באמצעות התרומה האלטרואיסטית בוצעה לאחרונה במרכז שניידר לרפואת ילדים.

הקצין נתקל במודעה ברשתות החברתיות המנסה לאתר תורם בעל סוג דם ייחודי לתרומת אונת כבד. הוא ענה בחיוב למודעה ומשנמצא מתאים זומן לבדיקות במרכז הרפואי ולוועדת התאמה, שם פגש לראשונה בילד בן השמונה ומשפחתו מירדן ושמע על המצב הקריטי בו נמצא הילד.

כשהוא רואה לנגד עיניו את בנו בן העשר קיבל את ההחלטה לעבור את ההליך הרפואי המורכב על מנת להציל את חיי הילד.

כלאי חוסאם טריף, התגייס לשירות בתי הסוהר בשנת 2008 כסוהר ביטחון בבית סוהר ״קציעות״, יצא לקורס קצינים במסגרתו סיים תואר ראשון בקרימינולוגיה בהצטיינות יתרה. עם תום הקורס שובץ כסגן מפקד משמרת ולאחר מכן כיהן בתפקיד מפקד משמרת בבתי סוהר במחוז הדרומי של שב״ס.

בשנה וחצי האחרונים כלאי חוסאם מפקד על קורסים במרכז ההדרכה הארצי לסוהרים של שירות בתי הסוהר. טרם החל בהליך התרומה, החל חוסאם לפקד על קורס מפקדים. "אני מתכוון להמשיך באותה נקודה בה עצרתי על פיקוד על הקורס ולהעניק את תעודות ההסכמה לסוהרים שלי בטקס הסיום",
אמר הקצין.

חוסאם מספר כי כשסיפר לאשתו לראשונה על כוונתו לתרום אונת כבד היא שתקה והייתה בהלם מהרעיון ולאחר מחשבה קצרה אמרה לו: "אתה ילד גדול, אתה מחליט לעצמך ואני תומכת בך בכל החלטה שלך". הילדים הצעירים של חוסאם לא הבינו את ההתרחשות אולם בנו הבכור התגאה באביו על החלטתו להציל חיים של ילד אחר.

בפעם הראשונה שנפגשו חוסאם עם הילד לו תרם ובכל פגישה שלאחריה, המפגש היה גדוש בהתרגשות: "לא ידעתי שמדובר בילד ממשפחה דרוזית, אבל ללא ספק הייתי תורם בלי קשר לעדה ולמוצא, העיקר שהתרומה תצא לפועל. יש למעשה שלי משמעויות רבות, רציתי להציל חיים. כל החניכים שלי בקורס מתרגשים ומתלהבים. אני מרגיש שנושא הערכים ודרך ארץ זה משהו שהכי טוב ללמד דרך דוגמא אישית. לעשות ולהראות".

"נפגשנו לאחר הניתוח, המפגש היה מרגש מאוד. הילד ערני ובהכרה, מתאושש וחוזר לעצמו. התגובה של הסביבה ריגשה אותי מאוד, התמיכה מהמשפחה ומקרב העדה כולה, המפקדים שלי, העמיתים שלי לעבודה והחניכים שלי הגיבו בחום ואהבה. אני מקבל אהבה ועידוד מכל העולם באופן בלתי רגיל", סיפר חוסאם.

זו הפעם השניה בישראל בה מתבצעת תרומת אונת כבד בין שני אנשים שאינם קרובי משפחה ואינם מכירים זה. ניתוח השתלת אונת כבד מתורם חי, הינו ניתוח מורכב במיוחד, אשר דורש היערכות מיוחדת. במסגרת הניתוח, מוכנסים בו זמנית לחדרי הניתוח הן התורם המבוגר והן הילד הנזקק לתרומה. בתחילה, נלקחת אונת כבד מן התורם המבוגר, ולאחר מכן היא מועברת לחדר הניתוח של הילד.
הילד הנזקק לתרומה עובר הליך של השתלת כבד, ומקבל את אונת הכבד שנתרמה עבורו.