האם הכיפה פרומה? האם המגזר מפוצל?

אתמול (שלישי) התקיים כנס קטיף ה-5 לאחריות לאומית בהיכל התרבות ביד בנימין. הכנס נחתם בפאנל מיוחד שעסק בנושא האתגרים של הציונות הדתית פוסט-התנתקות. הפאנל התקיים תחת הכותרת "כיפה פרומה".

בדיון השתתפו הרבנית שולמית מלמד מנהלת ערוץ 7, הרב עמיחי אליהו יו"ר ארגון רבני קהילות, יפעת סלע מנכ"לית אלומה, אורלי גולדקלנג סגנית עורך מקור ראשון והעיתונאי ינון מגל שכיהן כחבר כנסת של 'הבית היהודי'. מנחת הדיון הייתה דוריה למפל, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות כאן 11.

"הנושא שלנו הוא 'האם הכיפה פרומה?' - אז היא לא", הבהירה הרבנית מלמד, "צריכים להבין שהציונות הדתית תמיד ניסתה להרים שלושה דגלים - תורה, ארץ ישראל ועם. מאוד קשה להרים שלושה דגלים בבת אחת גבוה. באופן טבעי כל קבוצה לוקחת נושא אחד- יש קבוצה שמאוד מחזקת את העניין התורני, לא שהיא מזניחה לגמרי את האחרים אבל זה הצד החזק... יש כאלה את הארץ ויש כאלה את העם. אבל כולם יחד הם הציונות הדתית".

"אחרי שחוויתי את הפינוי הנורא מבית הכנסת בבדולח היו ימים לבושתי שלא הצלחתי להניח תפילין", סיפר הרב עמיחי אליהו והתייחס למשימה הנוכחית - החיבור לעם ישראל על כל גווניו: "החיבור לציבור הישראלי החילוני לא נעשה באמצעות טשטוש זהותי העצמית בתוך המגזר הזה. אנו יכולים ליצור את החיבור הזה מתוך השונות".

אורלי גולדקלנג התייחסה לנושא ההשתלבות אל מול הפשרנות ואמרה: "הרב קוק תמך בגישה שדוגלת בשימור הזהות הדתית יחד עם היכרות עם ההשכלה וכך גם אני חושבת שזה האתגר של הפלח שלנו באוכלוסיה".

"הציונות הדתית צריכה להיות ראש החץ בחברה", אמרה יפעת סלע, "צריך לקחת חלק בנושאים חברתיים.. צריך להסתכל ימינה ושמאלה ולשאול איפה ניתן לתרום והיכן שצריך להתייצב וזה מבלי לוותר על שום ערכים".

ינון מגל סיפר על השבר הגדול שחש בעקבות העקירה מגוש קטיף והתייחס גם להתפתחויות הפוליטיות במגזרץ "נפתלי ואיילת טעו כשפרשו", מגל אמר אך הוסיף,"והם טעו כעת כשהם רצים יחד, עדיף היה להם להיפרד. איילת יכולה היתה יכולה לפרוץ גדרות. אני ימני מסורתי ואני חושב שהרבה צריכים מישהו שיכול לייצג אותם... לימני מסורתי ציוני שלא ירצה בהכרח את ביבי אין למי להצביע".

בנושא הפוליטי שאלה המנחה דוריה למפל את הרבנית מלמד לגבי הצבתה של איילת שקד, "אישה חילונית מתל אביב", בראש 'הימין המאוחד'. "קודם כל היא ממש ידידה באופן אישי שלי", הבהירה הרבנית מלמד, "היא לא הרבנית שלי, היא לא מתווה את הדרך התורנית שלי ואני חושבת שהיא אישה מאוד מאוד חיובית והיא עושה עבודה מאוד יפה בשדה הפוליטי ולא מפריע לי שהיא תעמוד בראש. היא לא עומדת בראש הבית היהודי-האיחוד הלאומי, שם עומד בראש רב". הרבנית מלמד הוסיפה: "חוץ מזה, יש לה מידות מאוד טובות וגם את זה אני מאוד מעריכה".