בעתיד כבר לא יצטרכו להסתכל במצלמות?
בעתיד כבר לא יצטרכו להסתכל במצלמות?צילום: iStock

למרות שכיום כמעט כל חנות בעולם מרושתת במצלמות אבטחה, הדיווחים העולמיים מראים על הפסדים של מיליארדי דולרים כתוצאה מגניבה מחנויות. תוכנת אינטליגנציה מלאכותית חדשה מנסה להתמודד עם הבעיה על ידי קריאת שפת הגוף של הגנבים.

הסטארט-אפ היפני ואק (Vaak) לוקח את המלחמה בגנבי החנויות צעד אחד קדימה ומנסה לעצור אותם עוד לפני שהם בכלל גונבים. הרעיון מאחורי הטכנולוגיה הוא שגם כמה רגעים לפני הגניבה ניתן להבחין בהתנהגות חשודה של הלקוחות, ואם בני אדם יכולים לזהות התנהגות כזו, כנראה שגם תוכנת זיהוי פנים יכולה.

בתור התחלה, האינטליגנציה המלאכותית של ואק הוזנה במאות אלפי שעות של צילומים ממצלמות אבטחה של חנויות שונות, והתוכנה ניתחה את ההתנהגות של הקונים. עם הזמן, התוכנה למדה כיצד מתנהג קונה תמים, וכיצד מתנהג גנב פוטנציאלי רגע לפני הגניבה. הלמידה כוללה את שפת הגוף, הבעות הפנים ואף את הביגוד של מאות אלפי גנבים שנתפסו במצלמות האבטחה והצליחה לזהות את הדפוסים הייחודים שלהם.

על פי מנהלי החברה, התוכנה כיום מסוגלת לזהות ברמות ודאות גבוהות מה הסיכוי שבו קונה בחנות ינסה לגנוב, ולפעול בהתאם. התוכנה מנתחת את שפת הגוף של הלקוחות, ובמידה והיא מזהה התנהגות חשודה, היא מתריעה לצוות העובדים על הסכנה. אנשי הצוות אמנם לא יכולים לטעון שהלקוח עמד לגנוב, אבל הם נדרשים לגשת לחשוד ולעמוד לידו, או אף לשאול אם הוא צריך עזרה, וכך למנוע את הגניבה.

אחד היתרונות הגדולים בתוכנה הוא שבניגוד לטכנולוגיות אבטחה אחרות, ואק לא מצריכה את בעלי החנות להתקין מכשיר מיוחד בחנות. המערכת פועלת על צילומי האבטחה של המצלמות הקיימות, וכל חנות שמותקנות בה מצלמות יכולה להשתמש בתוכנה.

בזמן האחרון התחילה ואק לפעול בעשרות חנויות ברחבי יפן ונחלה הצלחה רבה. לפי הדיווחים כמות הגניבות באותן חנויות ירדה ב77 אחוזים במהלך תקופת ההרצה, והחברה מצפה להתרחב בקרוב למקומות נוספים.

אמנם, בינתיים קשה להחליט האם הירידה בכמות בגניבות קשורה להצלחת התוכנה, או שהגנבים שמעו על יכולות האבטחה החדשות, אך בכל מקרה נראה שמדובר בפריצת דרך משמעותית. האם בעתיד יוכלו גם להעמיד לדין את הגנבים לפני הגניבה? בינתיים הדבר לא נראה באופק, אבל עם ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות כבר אי אפשר לדעת.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!