מרותק לביתו בשעות הלילה. יהונתן פולארד עם אשתו אסתר
מרותק לביתו בשעות הלילה. יהונתן פולארד עם אשתו אסתרצילום: Brendan McDermid, רויטרס

פרופ' איתן גלבוע, מומחה ליחסי ישראל ארה"ב, מתייחס ביומן ערוץ 7 לקריאתו של פולארד לנתניהו לבקש מהממשל האמריקאי לאפשר לו עליה לישראל, בעיקר לנוכח מצבה הבריאותי של רעייתו אסתר.

פרופ' גלבוע העוקב אחר פרשת פולארד מראשיתה ורואה בהתנהלות האמריקאית מול פולארד שערורייה מזכיר את הרקע למצבו הנוכחי:

"הוא שוחרר אחרי שלושים שנה בבית הסוהר בתנאים מגבילים מאוד ב-2015. למעשה הוא נמצא בפועל בבית כלא, לא יכול להסתובב, יכול לצאת לקניית מצרכים רק בשעות מסוימות, הוא לא יכול לצאת ולסייע לה בטיפולים. הדבר הראשון שהוא ביקש הוא להקל בתנאים הללו כדי שיוכל לעזור לאשתו ויש את נושא היציאה מארה"ב שנאסרה עליו".

"התנאים הללו הוגבלו לחמש שנים, כלומר עד 2020, אבל הואיל ומצבה של אשתו לא טוב הוא מבקש הקלה", אומר פרופ' גלבוע המבהיר כי רק הנשיא יוכל לתת הקלה מהסוג הזה.

"כל ההתנהלות בפרשת פולארד היא שערורייה אחת גדולה. הוא המרגל היחידי בהיסטוריה של ארה"ב שנדון על ריגול מטעם מדינה ידידותית. העונש שהוא היה צריך לקבל היה לא יותר מ-7-8 שנים, אבל החזיקו אותו 30 שנה. שני שרי חוץ, הנרי קיסינג'ר וג'ורג' שולץ' ושר ההגנה באותו זמן עשו את החשבון שהוא לא היה צריך לקבל עונש כזה. רשויות המודיעין התנקמו בו ומנעו ממנו שחרור מוקדם, וגם הם שהטילו עליו את התנאים המגבילים".

מוסיף גלבוע ומזכיר כי ראש שירותי המודיעין של ארה"ב ב-2015-2016 טען שצריך להטיל עליו מגבלות, כי הוא עדיין יודע סודות שיכולים להסב נזק היום וועדת השחרורים קונה את השטויות הללו. כל מי שיש לו קצת ראש מבין שזו חארטה בארטה. אין דבר כזה שאחרי 35 שנים מה שהוא ידע אז רלוונטי להיום. זו אמירה מטורפת לחלוטין".

להערכתו של גלבוע טיעון שכזה יכול להמשיך ולהוות מכשול לשחרורו המלא של פולארד גם ב-2020, תום תקופת ההגבלות עליו.

באשר לטראמפ, "טראמפ קצת לא קונבנציונאלי, ולכן מה שיגידו אנשי המודיעין והאנשים הפוליטיים שלו אולי לא רלוונטי. הוא לא שומע למה שהם אומרים וגם דעת הקהל משפיעה עליו פחות, ולכן יש מקום לחשוב שהוא ייתן את החנינה הזו מהתנאים המגבילים הללו. בעיקרון קשה היה לנשיאי ארה"ב לעמוד מול שירותי הביטחון שלהם שמכרו להם כל מיני לוקשים".

"היו יכולים לשחרר אותו מזמן. הוא הרי חתם על עסקת טיעון והשופט פסל את העסקה בגלל תרגיל מלוכלך של התובע, דיבנובה, שאמר שיביא מידע סודי משר ההגנה, קספר ויינברגר, שכתב שזהו מעשה הריגול החמור ביותר בתולדות ארה"ב וכתוצאה ממנו נהרגו סוכנים אמריקאיים ברוסיה, וזה היה שקר. כמה שנים אחר כך התברר שמישהו אחר גרם למותם של אותם סוכנים אמריקאיים. אז כבר גילו ב-94' שזה לא הוא ובכל זאת החזיקו אותו עד 2015, כך שכל העניין מעוות מההתחלה ועד הסוף".

"מכיוון שלא מטריד את טראמפ מה שיגידו אז יש סיכוי שהוא יעשה את זה", אומר גלבוע המזכיר כי גם "קלינטון הסכים כבר לשחרר אותו. זה היה בוועידת וואי, נתניהו אמר אז לקלינטון 'אתה דורש ממני לשחרר אסירים שרצחו עשרות אנשים ואני מבקש לשחרר את פולארד שרק העביר ידיעות מודיעיניות' וקלינטון אמר שיילך על זה, אבל אחרי זה ראש המודיעין שלו איים בהתפטרות והוא נסוב. כלומר יש כאן מצב שבו ראשי המודיעין מנסים לחפות על כישלונות שלהם שאולי לא קשורים במישרין לפולארד".

"ראש ה-CIA בעצמו אמר שהוא לא מבין למה לא משחרים אותו ויש גורמים אנטישמיים וכאלה שרוצים לפגוע ביחסי ארה"ב ישראל והם האחראים למצב הזה שהוא יושב הרבה יותר שנים ממה שהיה צריך, ויתכן שיגידו להמשיך את התנאים המגבילים ב-2020".

פרופ' גלבוע סבור כי אכן נתניהו צריך להסביר את הנתונים לטראמפ, כי כלל לא בטוח שטראמפ מכיר את הפרטים וגם אם התקבלו אצלו חוות דעת הרי שאלו חוות דעת מטורפות, כהגדרתו של גלבוע.