פרץ לוי ושמולי
פרץ לוי ושמוליצילום: פלאש 90

יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין משגר מכתב למשפטן דב הלברטל ודורש ממנו להסיר מאמרים שפרסם "ובהם מסרים אשר אינם הולמים את כבוד המקצוע ופוגעים בציבור הרחב תוך עשיית שימוש בתואר עורך דין בניגוד להחלטת ועדת האתיקה הארצית ותוך הטעיית הציבור בהיותך עו"ד פעיל".

למכתב זה מצרף יו"ר הועדה, עו"ד מנחם מושקוביץ, תיעוד מצולם של מאמרים בהם התבטא הלברטל על השתלטות המרוקאים על המפלגה הלבנה, לאחר חבירת אורלי לוי לעמיר פרץ, הגדרת ההתנחלויות כשפיכות דמים ואזהרתו הזכורה שלפיד עוד עשוי להירצח על ידי חרדי.

בראיון ליומן ערוץ 7 דוחה הלברטל את הטיעונים המהותיים באשר לתוכן המאמרים שפרסם וקובע כי הוא עומד לחלוטין מאחורי קריאתו לציבור האשכנזי המייצג את מייסדי המדינה שלא להצביע למפלגה שעליה השתלטו אורלי לוי אבקסיס וכרמן אלמקייס אותן הוא מגדיר כגזעניות. לדבריו אין כל קשר בין תוכן מאמריו לבין גזענות כלפי מזרחיים, אלא להיפך

ואולם את דבריו פותח הלברטל בהסבר שהוא נותן לסוגיית השימוש בתוארו כעורך דין. "מאחר ובעשרים השנה האחרונות אני עוסק בהרצאות בפקולטות למשפטים ובאקדמיה בתחום המשפט העברי, ובין השאר עסקתי גם במקצועות אחרים, ולמעשה עסקתי בפרקטיקה רק בתחילת דרכי כעורך דין והתחלתי יותר ללמד, אז אין טעם לשלם מיסי לשכה כשלא עובדים במקצוע, אז יש פרוצדורה של התליית המקצוע ולא רשאים לייעץ בתקופה הזו או לחתום כעורך דין".

לנוכח הקדמה זו קובע הלברטל: "מעולם לא השתמשתי בתואר עורך דין, אלא לכל היותר כמשפטן". עם זאת הוא מציין כי לעיתים על מנת להקל על הגדרתו בתקשורת לא תמיד נעשית הבחנה בין משפטן לעורך דין ויש מי שמכנה אותו כעורך דין ולא תמיד הוא מוחה על כך כפי שראוי היה, וזאת על מנת שלא להכביד על הדובר.

"נכון שהאתיקה המקצועית אוסרת עליי להשתמש בתואר שלי כעורך דין כל עוד התואר שלי מותלה, ואני מקפיד על זה, למעט אולי פעם אחת בהיסח דעת. לפעמים אני חוטא בכך כשמבקשים בטלוויזיה להציג תואר, אז מאחר ואני מרצה בתחומי משפט ועברתי מסלול אופטימאלי של משפטן בבית המשפט העליון, אני מרשה לעצמי להגדיר את עצמי כמומחה למשפט עברי. כתבתי עשרה ספרים בעניין הזה".

באשר לטענות כלפיו אודות מאמריו פתוח הלברטל, בהתייחסות למאמר בו התבטא בעניינה של מפלגת העבודה וההשתלטות של אורלי לוי וכרמן אלמקייס הממוקמת במקום העשירי ברשימת העבודה-גשר:

את דבריו הוא פותח בציון עובדה ולפיה מספר טורים לפני הטור המדובר פרסם דברים הקוראים להצביע לעמיר פרץ, ובכך יש עדות לעמדתו שאין בה כלל פסילה של מועמד על רקע עדתי. "אין לי משהו נגד מרוקאים. תמכתי בו גם כשמולו הייתה סתיו שפיר האשכנזית, אבל כאן עמיר פרץ עשה טעות קולוסאלית כשהכניס למפלגת העבודה את גשר. מה שהביא אותי לכל העניין הזה הוא שהם העמידו במקום העשירי אישה גזענית שכתבה נגד האשכנזים באופן גזעני ומבהיל", הוא אומר ומתייחס לאלמקייס ש"כינתה את האשכנזים כגזע הלבן, אוכלי קליפות תפוחי אדמה, שיכנזים וכינויי גנאי נוספים". משום כך לטעמו "היא צריכה לעוף. היא לא ראויה להיות לרגע אחד במפלגת העבודה גם מבחינת עמדותיה וגם מבחינת הגזענות שבה".

מוסיף הלברטל ומזכיר את האדישות בה התקבלו דבריה של אלמקייס על ידי אורלי לוי ועמיר פרץ. "העניין התחיל להציק לי ביותר כשראיינו את אורלי לוי ושום מילת גנאי לא נשמעה ממנה, במקום לסלק אותה ולומר שאין לה מקום אצלנו היא רק שיבחה אותה. לא היא, לא פרץ ולא שמולי לא הגיבו ואף מילת ביקורת לא נשמעה על הגזענות שלה".

"קמתי ואמרתי שאם שלושת ראשי המפלגה, בני עדות המזרח, מגבים את הגזענית הזו מבחינתי המפלגה הפכה גזענית ולכן אני קורא לאשכנזים שלא להצביע למפלגה שבראשה עומדים שלושת אלה מעדות המזרח וצריך להחרים את מפלגת העבודה שלא תעבור את אחוז החסימה", אומר הלברטל ומציג עדות נוספת לכך שאין לו דבר נגד יוצאי עדות המזרח באשר הם מזרחיים: "בראשות איחוד הימין יש שני יוצאי ארצות המזרח, איילת שקד וידידי מנוער הרב רפי פרץ, האם אמרתי שלא להצביע להם? אלו דברי הבל. הרי שיבחתי את הרב פרץ למרות שיש לי ביקורת עליו בעניינים אחרים".

מוסיף על כך הלברטל: "אורלי לוי תומכת בטרנספר. היא הרי הייתה ב'ישראל ביתנו' שתומכת בהעברת אום אל פאחם לפלשתינים. אפשר להסכים או לא, אבל זו תמיכה בסוג מסוים של טרנספר. אי אפשר להתנער מאחריות, מי שנמצא במפלגה עם מצע כזה לא יכול לחמוק מכך. היא באה למפלגת העבודה עם מצע כזה? וגם זו שבמקום העשירי (אלמקייס) אותו דבר. גם היא קיצונית ימנית. אלו שתי גזעניות שנכנסו למפלגת העבודה נגד כל מה שמפלגת העבודה מייצגת ויורקים בפני המייסדים".

"יתר על כן, כרמן אלמקייס שהיא מועמדת לכנסת, עשתה קמפיין למחיקת שמות של מייסדי המדינה בגלל שפעם אמרו משפט לא ראוי כלפי מזרחיים. הקמפיין של הגזעניות האלה הוא למחוק את ההיסטוריה האשכנזית של מדינת ישראל ולהגיד שאנחנו הספרדים הקמנו את המדינה. חוסר הכרת הטוב הזו והיריקה בפרצוף הם שקוממו אותי".

באשר למאמרו שזכה לכינוי 'מאמר רצח יאיר לפיד' שגם אותו ציטט יו"ר וועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין במכתבו, אומר הלברטל: "אני איימתי? הרי השב"כ חקר אותי ולא הבין מה רצו ממני בכלל. הרי כל העניין היה שישב אצלי בשבת אברך והאווירה ברחוב הייתה של שנאה כלפי לפיד. האברך אמר שיש חשש שלפיד יירצח וסיפרתי את זה בתקשורת כאזהרה כלפי החברה החרדית שלא נגיע לכך, ואחרי זה אומרים שאני מעודד?".

"אני סבור שעל הדברים שלי אפשר שלא להסכים, אבל הם דברי טעם", אומר הלברטל בהתייחסו לטענת יו"ר ועדת האתיקה ומספר כי בתוך מספר דקות כבר השיב לוועדה על טענותיה, ציין שאינו מזדהה כעורך דין, הזכיר את זכויותיו הנובעות מחופש הביטוי ובנוסף הוסיף הסבר על טורו האחרון בעניינה של מפלגת העבודה. כעת הוא ממתין לשמוע לאן יובילו הדברים בהמשך. "במקום לגנות ולהעיף את הגזענית הזו אני זה שנטפלים אליו?".