הרב אברהם סתיו מספר על דביר שורק הי"ד: נער יוצא דופן, עדין ומתוק

הרב אברהם סתיו, שלימד את דביר שורק הי"ד בישיבת מחניים, מספר עליו ועל האישיות המיוחדת שהייתה לו.

יהונתן גוטליב , י' באב תשע"ט

דביר שורק הי"ד
דביר שורק הי"ד
צילום: באדיבות המשפחה

הרב אברהם סתיו, מי שלימד את דביר שורק הי"ד בישיבת מחניים, סיפר בראיון ל'גלי צה"ל' על תלמידו המיוחד.

"כבר אחרי יום יומיים מתחילת השנה שלחתי הודעה ליואב שורק 'תשמע, אני חייב לומר לך שאני מאוד מאוד מחבב את הבן שלך'", אמר הרב סתיו.

הוא הוסיף, "אז הוא כותב לי בתגובה 'את דביר? זו לא חכמה גדולה, הוא כזה מתוק שאי אפשר אחרת' והוא צודק, אין ספק. זה היה באמת נער יוצא דופן, אתה נכנס לבית המדרש ואתה מתמגנט אליו".

"הוא היה יושב בשיעור, הוא לא היה מדבר הרבה. הוא מסתכל במבט מאוד חד ודרוך, הוא לא היה שואל הרבה שאלות ואז בסוף השיעור הוא היה ניגש ושואל בעדינות כזאת, בביישנות מסוימת, איזו שאלה שהבהירה לך שהוא הבין את השיעור אולי יותר טוב מכולם, אולי יותר טוב ממך".

הרב סתיו סיפר על השיעור האחרון שהעביר לדביר. "ביום ראשון, זה היה השיעור האחרון של השנה בישיבה, הוא ניגש ככה בשקט שלו אחרי השיעור לומר תודה על כל השיעורים שהיו השנה בישיבה. זה משהו שלא הרבה תלמידים חושבים, על הרעיון הזה של לבוא ולפרגן, של לתת לרב את התחושה שהוא היה משהו משמעותי בשבילך".

על ספרו של דויד גרוסמן שקנה דביר לרבותיו לרגל סיום השנה אמר הרב סתיו: "זה יכול היה להפתיע את מי שלא הכיר את דביר ואת מי שלא מכיר את ישיבת מחניים. דביר היה מאוד פתוח אל העולם, היה מאוד פתוח להשתנות ולהתפתח אבל הייתה לו גם אישיות מאוד יציבה, מאוד לא ניתנת לכיפוף. הוא מצא את הדרך להביא לידי ביטוי את האישיות העשירה והמיוחדת שלו. האמת היא שאני חושב שהבעיה היחידה בבחירה שלו היא שאני משער שאצל רוב הרבנים בישיבת מחניים הספר האחרון של גרוסמן כבר נמצא בבית".

על השאלות לבורא עולם בעת משבר. "השאלות לבורא עולם לא מתחילות בימים האלה והתשובות לא ניתנות בימים האלה", אמר. "בישיבת מחניים בפרט אנחנו בונים לאורך כל השנה עולם רוחני שלא מבוסס על הנחה שאין כאב בעולם, שאין חורבן בעולם, ובימים האלה אנחנו מגיעים מאוד כואבים ועצובים אבל אני מרגיש שאנחנו באים מאוד מכנים כשאנחנו יודעים לקבל את הצער הזה ומתוכו לברך בכאב את ברכת דיין האמת".

הרב סתיו נשאל על ההקצנה הדתית שקיימת בעולם. "אני חושב שהבשורה של הדת היהודית בפרט ובנותיה אחריה היא בדיוק הפוכה", אמר. "היהדות אף פעם לא הייתה משהו רדיקלי שנמצא בקצה אחד שטחי של המציאות. כל הבשורה של היהדות היא היכולת לאזן".

הוא הוסיף, "אף פעם לא אומרים שהקומוניזים הוא נכון או הסוציאליזם הוא נכון, אנחנו אף פעם לא הלכנו על עמדה אחת בצורה קשוחה ופשטנית אלא תמיד היינו מסוגלים לראות שיש שני צדדים. הגמרא לימדה אותנו את זה, כל הגמרא עניינה הוא להביא צד אחד וצד שני ולהקשות והקשיב. אני חושב שמי שעובר לימוד עמוק של הדת הוא בהכרח אמור להיות מורכב יותר, מאוזן יותר, מלא בהפכים וניגודים".