האירוע אמש בראשון לציון
האירוע אמש בראשון לציוןצילום: אור תורה סטון

בבית זרובבל חביב בראשון לציון נערך אמש אירוע "הלילה לא לומדים תורה" לרגל צום תשעה באב.

באירוע בארגונה של רכזת תוכנית "יחד" בעיר לירון קרמני - לביא ובהנחיית אשת התקשורת אמירה בוזגלו, לקחו חלק ראש מדרשת או"ת לינדנבאום מבית אור תורה סטון הרב אוהד טהרלב, מנכ"ל שלום עכשיו לשעבר אבי בוסקילה, ח"כ קארין אלהרר והעיתונאי יונתן יבין.

הערב נערך בארגון החברה העירונית והמחלקה לזהות יהודית בראשון לציון ותוכנית "יחד - זהות יהודית בקהילה" מבית רשת אור תורה סטון.

מנכ"ל "שלום עכשיו" לשעבר אבי בוסקילה שמתמודד בבחירות הקרובות ברשימת המחנה הדמוקרטי ציין: "נולדתי במדינת ישראל ומכאן השאלה לאן אני ממשיך עם הרכבת הזו כיהודי וישראלי. הממסד הדתי אומר שדרוזים או צ'רקסים אינם חלק אינטגרלי מהמדינה וגורם לפילוג ושנאה מיותרים בין הקבוצות השונות בחברה.

לדבריו "כשהממסד הדתי נכנס למרחב הפרטי של האנשים ומבקש להגדיר להם כיצד הם צריכים לקיים את יחסיהם הפרסונליים זה גורם לסלידה מצד קבוצות שלמות בחברה הישראלית. אני שואל - האם אלה שהקימו את המדינה קטלגו אנשים לפי צבע עור, מגדר ותפישות דתיות? היינו מצפים מעם שעבר את הטרגדיה הקשה ביותר בהיסטוריה האנושית לבטא יותר הגינות וחמלה כלפי האחר במקום להקשיח יד. לא ביקשתי שתתאימו את הדת לאורח החיים שלי, אך כל מה שאני מבקש הוא שהמדינה תאפשר לי לנהל את חיי כפי שאני מבקש וכשמגיעים מהנקודה הזו אז ההבנה הבסיסית צריכה להיות שאני מצדי לא אכופף את הדת לצרכיי, והממסד מצדו יאפשר לי לנהל את חיי הפרסונליים כפי שאני רוצה".

הרב אוהד טהרלב ציין: "אנו שומעים לא מעט קולות כנגד המגזר החרדי, אך הכללות הן רעות מיסודן. עם זה, כפי שבציונות הדתית משלבים תורה ושירות מקודש בצה"ל, ראוי סופסוף לאחר מעל 70 שנות מדינה שייעשה גם בחברה החרדית. האלמנט הכי יהודי שקיים זוהי החמלה והיכולת לראות את האחר ב'בחינת ואהבת לרעך כמוך', אך ישנם היבטים רבים שאינם מובנים כמו האיסור הגורף שלא להתיר לאורך השנים לקייסים אתיופים לערוך חופה וקידושין לאחר שעשו זאת לאורך הדורות".

העיתונאי יונתן יבין אמר באירוע "העבריינות שפשתה בשנים האחרונות בקרב אנשי ציבור לא יכולה להמשיך, וחובה לנקות את כנסת ישראל מחברי כנסת שהורשעו בשחיתות. עלינו לשמור בכל מחיר על הערכים שמשותפים לכולנו ואז גם כולי תקווה שהגאווה שלנו תחזור להיות כמו פעם כשמכבי ניצחה את הרוסים ואנו ניצחנו בששת הימים".

ח"כ הכנסת קארין אלהרר הוסיפה כי "היהדות בישראל רשומה על הזרם האורתודוכסי בלבד כשלשאר אין מקום, והדבר יוצר ניכור וריחוק מצד שאר הזרמים השונים ביהדות שעמם נמנים מיליוני יהודים בתפוצות. כל אחד זכאי להיות יהודי במידה בדרכו ועל פי סט הערכים האמוני על פיו התחנך, כאשר ברור שכולנו מהווים חלק ממערכת סמלים וערכים שמשותפת לכולם.

"למה קובעים לי כיצד ראוי שאקיים את השבת שלי במרחב הפרטי והציבורי? צריך לחשוב על סט כלים הרבה יותר מכיל ומאפשר לכל יהודי ובגלל הנוקשות וחוסר הפשרה של הממסד הדתי ישנו מדי שנה מספר הולך וגדל של אנשים שמתחתנים שלא במסגרת הרבנות", הוסיפה.