הדרימליינר של אל על
הדרימליינר של אל עלצילום: יוחאי מוסי

סגירת שדה דב מדליקה נורות אדומות רבות לגבי עתיד התעופה הישראלית. קברניט מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, מעריך שרק התערבות ממשלתית תשמור על הענף.

"בישראל שוק התעופה קטן מאוד באופן יחסי ולכן כל השפעה היא בדרך כלל גדולה", מסביר בר. "היום אנחנו מארחים בישראל בערך ארבע חברות ממשלתיות, מסובסדות או במימון ממשלתי, שמגיעות אלינו מהאזור הרוסי, הטורקי, הסיני וההודי.

''תעופה, על מנת לשגשג, דורשת התערבות ממשלתית. יש מדינות שחרטו על דגלן חברות תעופה כמו חברת 'טורקיש אירליינס' ויש חברות שמתמודדות עם שוק חופשי כמעט לגמרי כמו החברות האמריקניות שיש להן מאבק מאוד קשה והן נזקקות לעזרת הממשל", אומר בר בראיון לערוץ 7.

הוא מציין כי "החברות הטורקיות מגיעות לישראל מעל מאה פעמים בשבוע ואף חברה ישראלית לא נוחתת על אדמת טורקיה מזה מספר שנים. דגל ישראל צריך לנחות בכל מקום שבו דגל זר נוחת בישראל. נכס אסטרטגי הוא לא רק כלכלה אלא גם תודעה ואמירה מדינית".

לדבריו הממשלה צריכה לקחת דוגמא מהמודל של החברות שנהנות מהתערבות ממשלתית. "תעופה שהיא הגשר המיידי היחיד ממדינה כל כך קטנה להיכנס ולצאת, תעופה שמשתפת פעולה עם הצבא וחיל האוויר בעיתות חירום, תעופה שמעסיקה בשיגרה עשרות אלפי עובדים - היא נכס אסטרטגי".

"חברות התעופה הישראליות – אלעל, ארקיע וישראייר – הן לא כמו יונייטד ודלתא בארה"ב, לא כמו איבריה בספרד או אייר פראנס בצרפת. ישראל בלי תעופה ישראלית היא מדינה ללא נכס אסטרטגי חשוב. לכן ההתערבות וההכוונה הממשלתית נדרשים מאוד. אם נשאיר את זה לכוחות השוק היום, טורקיש איירליינס תגיע לכאן 105 טיסות בשבוע ובעוד שנה זה יהיה 205 שנים בשבוע. זה מה שעלול לקרות לתעופה הישראלית.

''נוסיף על זה את סגירת תשתיות התעופה בשנים האחרונות – משדה דב, שדה עטרות, מחניים, ראש פינה והרצליה שעומד להיסגר. בעולם התעופה מתפתחת וצומחת, אבל בישראל אין מדיניות ברורה ומערכת איזונים ובלמים כמו בכל שוק. זה עלול להוביל אותנו לזיהוי מאוחר של הבעיה וטיפול מאוחר", מוסיף בר.

הוא מבהיר כי "זה נושא שמעסיק את הטייסים וענף התעופה בכל העולם. כרגע רואים את עתיד התעופה בישראל בצורה לא ברורה, מאוד מאותגרת ואפילו בסכנה".

קברניט בר מספר כי מצא אוזן קשבת אצל שר התחבורה החדש, בצלאל סמוטריץ'. "נפגשנו עם שר התחבורה לפני כשבוע, הוא אמנם שר תחבורה חדש אבל מבין עניין ומאוד תכליתי. הוא רוצה להבין את השוק ולעשות פעולות נדרשות".

"אני חושב שהעיניים נשואות היום לעבר הממשלה. מי שמגדיר מדיניות זו הממשלה, כשאין מדיניות והדברים לא ברורים נוצר ואקום. אליו נכנסות גם חברות זרות וזה בסדר אבל צריך לראות שהזרוע האסטרטגית של מדינת ישראל לא נפגעת. זה לא חוכמה לומר ששמיים פתוחים מוזילים טיסות. זה נכון ברמה המיידית, אבל כשאתה מאבד את כוח הייצור העצמי שלך, אז מי שישלוט בשוק המחירים בעוד שנה לא תהיה אתה. נכון שאת גברת כהן מחדרה זה לא מעניין, אבל זה חייב להדליק נורה אדומה מאוד גדולה לממשלת ישראל".