נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'צילום: דוברות

ראש הממשלה נתניהו זימן אחר הצהריים (שני) את השר בצלאל סמוטריץ׳ לשיחת נזיפה והבהיר לו כי אם לא יתנצל פומבית על ההשתלחות נגדו - יפוטר לאלתר מהממשלה, כך מסר גורם בליכוד.

לדברי הגורם, ראש הממשלה הבהיר לסמוטריץ׳ כי "לא תהיה אזהרה נוספת".

נזכיר כי סמוטריץ' הגיב אתמול בשני ציוצים שהכעיסו את אנשיו של ראש הממשלה, "אני קורא לראש הממשלה נתניהו לכנס דחוף את הקבינט ולקבל החלטה על פתיחת הר הבית ליהודים בשעות הקרובות. אדוני ראש הממשלה, אם אין לך אומץ לקבל את ההחלטה הזו לבד כנס אותנו וניקח אנחנו את האחריות. כבוד לאומי ועמידה נחושה מול הטרור הם האלף בית של תפיסת הביטחון שלנו".

בתגובה לפסק הדין בעניין המופע בעפולה צייץ סמוטריץ', "מערכת משפט מטומטמת. סליחה שלמרות מעמדי לא מוצא מילה מעודנת יותר. טמטום פרוגרסיבי פודמנטליסטי. ומאחר וחסידי משילות אנחנו לא נפתור עצמנו בלגלגל את האחריות על המשפטנים: ראש ממשלה חלש שמאה אחוז מהטרלול הזה מתרחש במשמרת שלו. אפס מנהיגות. אפס משילות. דינה זילבר היא ראש הממשלה האמיתי".

ברשימת הימין המאוחד לא התרגשו מהאיום. בכירים ברשימה ציינו "איומי נתניהו לפטר את סמוטריץ' הם הוכחה שפניו לממשלה עם גנץ".

לדבריהם, "ההתייחסות המזלזלת של נתניהו לציונות הדתית היא קבועה. הוא תמיד 'משתמש וזורק'. העובדה שהוא בכלל מעז לדבר על פיטורי סמוטריץ' מוכיחה שפני נתניהו לממשלה עם השמאל. בחיים הוא לא העלה על דעתו לפטר את כחלון או ליברמן שתקפו אותו ללא הרף".

בשולי הדברים נציין כי על פי מחקרו של ד"ר עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, בעבר לא הייתה סמכות לראש הממשלה לפטר שרים, ובמקרים קיצוניים כל הממשלה הייתה צריכה להתפטר על מנת לפטר שר אחד.

ב-1962 תוקן החוק וראש הממשלה קיבל את הסמכות לפטר שרים מאז ועד היום פוטרו 22 שרים כאשר ראש הממשלה שרון עשה את עשה את השימוש הנרחב ביותר בסמכות הפיטורים, כשפיטר 8 שרים.