איסור שיט סביב אסדת לוויתן

האזור האסור לשיט יהיה ברדיוס של 1.5 מייל ימי סביב האסדה ומפקד חיל הים יהיה הגורם שישקול ויאשר בקשות כניסה אליו.

ערוץ 7 , י"ב באב תשע"ט

אסדת הגז המיועדת למאגר לוויתן
אסדת הגז המיועדת למאגר לוויתן
צילום: יח"צ נובל אנרג'י

הוועדה הזמנית לענייני חוץ וביטחון אישרה איסור שיט סביב אסדת לוויתן.

ההוראות קובעות איסור על שיט ברדיוס של 1.5 מיילים ימיים (כ-2.8 ק"מ) מאסדת ההפקה לוויתן.

עם זאת, האיסור לא יחול על צה"ל, על משטרת ישראל, על בעלי הזכויות באסדה ועל נותני השירותים בה.

מפקד חיל הים או מי שהסמיך לכך יהיה רשאי להתיר שיט באזור האסור.

אסדת לוויתן מוקמת בימים אלה במרחק של 10 ק"מ מחוף דור, בתחום המים הטריטוריאליים של ישראל.

לדברי משרד האנרגיה, במהלך חודש ספטמבר צפויה להתחיל הרכבת האסדה, והיא צפויה להתחיל לפעול עד סוף שנה זו.

לאחר שתחל לפעול, יופק באמצעות האסדה גז טבעי שישמש את ישראל ומדינות נוספות באזור ועל כן נחשבת האסדה לתשתית אסטרטגית. בשל כך, החליטה הממשלה כי חיל הים יגן על האסדות, וכן נחקק לפני מספר חודשים תיקון לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים שקבע כי החברות המפעילות אותן יונחו על ידי חיל הים לעניין אבטחה ימית.

זהו למעשה ההסדר השלישי מסוגו, כאשר בשנת 2004 נקבעו הוראות דומות לגבי שני אזורים: 1. שטח ברדיוס של 3 מיילים ימיים (כ-5.5 ק"מ) סביב אסדת ההפקה מרי B ורצועה באורך 20 מיילים ימיים (כ-36 ק"מ) וברוחב של 1.5 מיילים ימיים (כ-2.7 ק"מ) לאורך הגבול עם רצועת עזה.

יו"ר הוועדה ביקש מנציגי הממשלה להתייחס לשאלה "האם נכון כי אזרחים אשר יבקשו להיכנס לאזור, בין אם למטרות הפגנה, דיג או כל מטרה אחרת, יעבדו מול גורם צבאי ולא מול גורם אזרחי כמשטרת ישראל או רשות הספנות".

יוסי וירצברגר, הממונה על הנפט במשרד האנרגיה ענה כי "על פי חקיקה שאושרה בוועדה זו, צה"ל הוא כבר הגורם המנחה לענייני אבטחה באסדות. בים אין גדר הקובעות בצורה ברורה מהם גבולות המתקן, וזה דומה אולי לכניסה לשטחי אש, אשר אזרחים צריכים לתאם מול צה"ל".

רס"ן רפי רוזנשיין, הייעוץ המשפטי לחיל הים, הוסיף כי "קיימות שתי אפשרויות לסגור שטח בים – מסיבות ביטחוניות מכח סעיף 125 לתקנות ההגנה, ואז מפקד חיל הים הוא הגורם המוסמך לכך. זה נכון לאימונים, או ניסויים וכו', ואלו שיקולים טהורים של ביטחון המדינה. האפשרות השנייה היא סגירת שטח בים מכוח צו של שר התחבורה, שסמכותו יותר רחבה. סמכות שר התחבורה יכולה להתבסס על שיקול של ביטחון המדינה וגם שיקול של אספקת שירותים חיוניים. צו זה הוצע לא רק משיקולי ביטחון המדינה אלא גם שירותים חיוניים".

סא"ל יונתן קודיש, רע"ן תכנון חיל הים, ציין כי "בשל העובדה כי האסדה נמצאת בתוך המים הטריטוריאליים ביקשנו שטח סטרילי מינימלי, כאשר במקרים אחרים הגדרנו שטחים יותר גדולים. זהו המרחק שאנו צריכים לשמר כשטח סטרילי כדי שנוכל לבצע את משימת ההגנה. היות שזו אחריות של מח"י לאבטח את השטח, עמדתו היא שהוא גם צריך להיות הגורם הבוחן והמאשר".

בסיום הדברים העלה יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, את ההוראות להצבעה, ואלו אושרו, כאמור, פה אחד.