מנדלבליט
מנדלבליטצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש הבוקר (רביעי) לבית המשפט לעניינים מינהליים בנצרת את עמדתו בנוגע להופעה המיועדת לקהל החרדי בפארק העירוני בעפולה.

זאת, במסגרת עתירה שהוגשה לבית המשפט המבקשת לחייב את העירייה לקיים את האירוע בהפרדה מגדרית. בהליך משפטי קודם שהתנהל בקשר לאירוע, הודיעה העירייה כי לא תכפה הפרדה מגדרית באירוע, אולם אין בכך כדי למנוע מהמשתתפים לקיים הפרדה מגדרית וולונטרית.

עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, היא כי ההחלטה האמורה שהתקבלה ע״י העירייה במסגרת ההליך המשפטי הקודם היא סבירה, ולכן, אין עילה משפטית להתערב בה.

עם זאת, הודגש בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, כי מהבחינה העקרונית, ייתכנו נסיבות מיוחדות בהן תוכל רשות מקומית לקיים אירוע בהפרדה עבור הציבור החרדי, אולם שאלה זו אינה דרושה הכרעה כעת לנוכח החלטת העירייה האמורה.

לאור האמור, בכוונת היועץ המשפטי לממשלה להידרש בהקדם, באופן כללי, לאמות המידה המשפטיות ולנסיבות המיוחדות הנוגעות לקיום אירועים בהפרדה עבור הציבור החרדי.

אמש שיגר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מכתב ליועמ"ש מנדלבליט שבו קרא להגנה על זכויותיהם של תושבי עפולה הדתיים והחרדים החפצים ליהנות גם מאירוע תרבות המתאים לאורחות חייהם.

"אימוץ העמדה השגויה שעלתה מפסק הדין פוגעני ביותר כלפי ציבור רחב בישראל שבוחר בהפרדה בין גברים ונשים מטעמים דתיים, והוא מנוגד לדין ולערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", כתב השר.

"הוראת השופט לפיה משטרת ישראל תרדוף את מי שחפץ בהפרדה מטעמים דתיים, ותאסור גם על פעילות התומכת בהפרדה וולונטרית, נוגדת את הדין ואת הפסיקה ואיננה מכבדת את הציבור שבוחר בה מטעמים דתים ואת האוטונומיה שלו", כתב סמוטריץ'.

עוד הוסיף "אני קורא לך להגן על זכויותיהם של תושבי עפולה החפצים לקחת חלק באירוע מוזיקלי על פי אמונתם ואורחות חייהם, אירוע בודד מתוך 360 אירועי קיץ עירוניים בעפולה. אל תתן יד לפרובוקציה המכוונת. תמוך בתשובתך לעתירה בקיומו של האירוע כפי שתוכנן מלכתחילה לרווחת תושבי עפולה החפצים בכך ועצור את הפגיעה בילדי וילדות עפולה שמבקשים לרקוד ולשמוח באירוע שמותאם לאורחות חייהם ואמונתם".

בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל ביום ראשון האחרון את עתירת שדולת הנשים נגד עיריית עפולה, שבפארק העירוני שלה מתוכנן להתקיים בשבוע הבא מופע מוזיקלי לחרדים בהפרדה.

השופט יונתן אברהם אסר על קיום המופע בהפרדה, הורה לסדרני העירייה למנוע ולסכל כל ניסיון לבצע אותה ואמר כי יש לערב את משטרת ישראל במידת הצורך.

כמו כן, הוא חייב את העירייה לשלם את הוצאות המשפט של העותרות בסך 5,000 ש"ח. בעקבות החלטת בית המשפט, הזמר מוטי שטיינמץ ביטל את הופעתו, והאירוע בוטל.