משטרה ברוסיה
משטרה ברוסיהצילום: iStock

הפיצוץ המסתורי שהתחולל ביום חמישי האחרון בבסיס הרוסי הסמוך לעיר סברודבינסק, ממשיך להעסיק את התקשורת הבינלאומית ולעורר ענין רב בקרב קהיליית המודיעין במדינות רבות.

השירות המטאורולוגי הרשמי של רוסיה אישר כי לאחר הפיצוץ שאירע במהלך הניסוי, עלתה רמת הקרינה באזור ברמה של פי ארבעה ועד פי ששה עשר מרמת הקרינה המותרת על פי התקן הבינלאומי.

זהו אישור רשמי ראשון של גורם ממשלתי רוסי, לאחר שעד כה נשמעו טענות אלו מפי גורמים מקומיים בסברודבינק והאזור.

תושבי הכפר ניונונקסה הסמוך לאתר הפיצוץ התבקשו להתפנות מבתיהם למשך יום אחד, לצורך עבודות טיהור שאמורות להתבצע ברחבי הכפר. בהמשך נמסר כי ההוראה התבטלה וכי התושבים יכולים להישאר בבתיהם.

כל אנשי הרפואה וההצלה שטיפלו בפצועים בזירת הפיצוץ, נלקחו לבדיקות רפואיות וטיפול מונע במתחם מסווג במוסקבה, לאחר שככל הנראה הם נחשפו לקרינה ברמה גבוהה שעלולה לסכן את חייהם. העובדים הללו גם הוחתמו על טפסי סודיות, האוסרים עליהם לספר למשך כל ימי חייהם את אשר ראו עיניהם והמידע שאליו נחשפו בעת שנכנסו למתחם הסודי והמסווג.

ובתוך כך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס אתמול לסוגיה, ואמר "אנחנו לומדים רבות ממה שהתחולל ברוסיה ביום חמישי האחרון". טראמפ רמז כי הפיצוץ אירע במהלך ניסוי שבוצע במסגרת פיתוח טיל שיוט בעל הנעה גרעינית שתאפשר לו להיות מהיר וחמקמק במיוחד, והדגיש: "יש לנו טכנולוגיה דומה, אבל הרבה הרבה יותר מפותחת".

טראמפ הוסיף כי ברוסיה מודאגים לגבי רמת הקרינה באזור שבו אירע הפיצוץ, וכי "המצב שם לא טוב".

דבריו של טראמפ זכו להד נרחב ברוסיה, ובעקבות כך הופנתה שאלה בנושא לדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב שמיהר להגיב: "הנשיא פוטין כבר הבהיר בצורה ברורה כי הטכנולוגיה שלנו בתחום הזה עוקפת כל מדינת אחרת בעולם.