חתונה
חתונהצילום: ISTOCK

יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, מספר לערוץ 7 על חשיבותו של ״הסכמאהבה״ - הסכם קדם נישואין בין בני זוג.

"מטרת ההסכם היא לא רק למנוע עגינות אלא גם לעודד יותר זוגות שמהססים להתחתן ואנחנו רואים את הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ירידה במספר הזוגות שמתחתנים במדינה כדת משה וישראל ורואים את העלייה בגיל הרווקות. המטרה של ההסכם היא לעודד ולחזק את האמון במוסד הנישואין", אומר הרב סתיו בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, "ההסכם אומר שאנחנו מאוד מאמינים בנישואין אבל תורת ישראל מכירה בכך שיש גם גירושין. מטרת ההסכם היא להבטיח שלא הגבר ולא האשה יחזיקו את בן או בת הזוג כבני ערובה, במידה ואחד מהם מבקש להיפרד".

כיצד זה מתבטא בפועל? "ההסכם אומר שאם אחד מבני הזוג רוצה להיפרד, אחרי שעברו ייעוץ נישואין והשני מסרב לתת גט, יחול עליו חיוב מזונות ברמה של חצי ממשכורותו או של 6,000 שקלים, הגבוה מבין שניהם. הרעיון הוא שהחיוב יגרום שאדם הנורמטיבי יאמר לעצמו שאין טעם להחזיק יחד בכוח".

לדברי הרב סתיו, "ההסכם בנוי מכמה סעיפים - יש בו סעיפים שהם לא חלק בלתי נפרד מההסכם - כמו העובדה שכדי למנוע סכסוכי ממון בני הזוג מקבלים עליהם את חוק חלוקת רכוש כפי שהיא מקובל במדינת ישראל וכך מייתרים דיונים עקרים, בזבוז הרבה כסף ואנרגיה. הם יכולים גם לבחור בורר, למקרה של סכסוכים בהבנת ההסכם.

״הלב של ההסכם מבחינה הלכתית הוא שכל אחד מהם מתחייב חיוב מזונות מיום ראשון של החתונה כאשר הם מוחלים אחד לשני כל עוד הם חיים באחווה, שלום ורעות. אם חלילה, אחד מהם מרגיש שהוא רוצה להיפרד, כעבור תקופת גישור מסויימת שלא עלתה יפה, ההסכם מתחיל לחול".

"ברוך ה' מאז שנוסח ההסכם, שזכה לברכתם של דיינים רבים, חתמו עליו אלפי זוגות. כ-15% מהזוגות שפונים לצהר חותמים על ההסכם מדי שנה וזה במגמת גדילה. אף הסכם שנחתם בשנים האחרונות על ידי צהר לא הגיע לבית הדין הרבני", הוא מוסיף.